De eerste volle week van de NOS-berichtgeving op televisie over de oorlog in Irak (20 tot en met 26 maart) heeft bij de NOS extra kijkers opgeleverd. Zowel de Journaal-uitzendingen als het gezamenlijkheidsprogramma van NOS Actueel trokken meer kijkers dan in een ‘normale’ nieuwsweek.
De gemiddelde kijkcijfers (afkomstig van afdeling Kijk en Luisteronderzoek van Publieke Omroep) van de drie grote NOS Journaal bulletins van 18.00, 20.00 en 22.00 uur in de eerste ‘oorlogsweek’ zijn vergeleken met de kijkcijfers uit een ‘normale’nieuwsweek. Het 18.00 uur bulletin haalde over de gehele week genomen gemiddeld 1,6 miljoen kijkers tegen 1,4 miljoen normaal. Het 20.00 uur bulletin kwam uit op 2,6 miljoen kijkers tegenover 2,0 miljoen kijkers buiten oorlogstijd. Het 22.00 uur bulletin haalde gemiddeld (ruim)1,3 miljoen kijkers tegenover 772.000 normaal, een stijging van bijna 75 procent.
Het gezamenlijkheidsprogramma ‘Aanval op Irak’ van NOS Actueel in samenwerking met NOVA, Netwerk en Twee Vandaag trok in de ochtend tussen 07.00 en 10.00 uur in de eerste week van de oorlog gemiddeld 336.000 kijkers van 6 jaar en ouder. In ‘normale’nieuwsweken trekken de ochtendprogramma’s van de publieke omroep (de NOS-Journaals en Goedemorgen Nederland) gemiddeld 199.000 kijkers. (stijging 70%). Naar de avonduitzendingen van de ‘gezamenlijkheid’ (de eerste drie dagen van de oorlog tussen 18.30 en 24.00 uur) keken gemiddeld 906.000 mensen.
In de eerste week van de oorlog in Irak hebben ruim 12,6 miljoen (verschillende) Nederlanders van 6 jaar en ouder via de zenders van de publieke omroep kennis genomen van de berichtgeving over de oorlog in Irak. De ruim 2,6 miljoen mensen hebben in deze week tenminste 5 achtereenvolgende minuten de berichtgeving gevolgd via NOS Journaal, NOS Actueel of een van de actualiteitenrubrieken. 12,6 miljoen mensen komen overeen met 86 procent van de Nederlanders van 6 jaar en ouder. [NOS/Radio.nl]