Londens ontwerpbureau werkt aan facelift van Nederland 1, 2 en 3. Wat moet een Engelse ontwerper bij de Nederlandse Publieke Omroep? Je vraagt het je af, de Hollandse televisiestructuur is zo bijzonder dat buitenlanders daar vaak weinig van begrijpen. Laat staan in staat zijn om het hele bestel op een manier die Nederlanders aanstaat een facelift te geven.
Toch is Kemistry, een Londens ontwerpbureau, uitverkoren om Nederland 1, 2 en 3 aan een restyling te onderwerpen. En dat gaat tot nu toe vrijwel vlekkeloos. Dus hoe doen ze dat? Over de chemie van Londeners met de Nederlandse omroepen.
‘We zijn dan wel een Brits bedrijf’, zegt oprichter Graham McCallum in Kemistry’s studio aan Shepherds Bush Road in Londen, ‘maar we zijn er erg op gericht om zo veel mogelijk van de culturele gewoonten van het land waar we voor werken te bewaren en op te nemen in onze concepten. We geloven niet in ontwerpen waar de ontvangers niets mee kunnen.’ En daar ligt waarschijnlijk meteen het geheim van het succes van Kemistry’s presentatie voor 36 mensen van de Publieke Omroep. Ze hadden goed onderzocht hoe het Nederlandse omroepsysteem in elkaar zat voordat ze met hun ideeën kwamen. En nu ze aan de slag zijn. wordt het hele project begeleid door een Nederlander die constant in de gaten houdt of wat ze doen wel past bij de Nederlandse cultuur. ‘De beelden die we gaan gebruiken worden allemaal in Nederland opgenomen, de mensen die in de opnames voorkomen zijn Nederlanders, de muziek is Nederlands. Kortom, het is echt belangrijk voor ons dat het een product wordt dat Nederlanders goed begrijpen.’
Eng
Ondanks dat Kemistry al in onder andere de Scandinavische landen ervaring opdeed met publieke televisie, hadden ze nog nooit meegemaakt dat zo veel mensen hun mening mochten en moesten geven over het mogelijke uiterlijk van drie publieke kanalen. ‘De presentatie van onze plannen was behoorlijk eng,’ bekent Graham. ‘Daar zaten we met ons materiaal voor 36 mensen, die allemaal even belangrijk waren. We vroegen ons af of het mogelijk was om tot overeenstemming te komen. We waren bang dat er niets meer van onze ideeën over zou blijven. Maar die bijeenkomst was een afspiegeling van hoe het publieke omroepstelsel in Nederland in elkaar zit en daarmee, naar mijn mening, ook een afspiegeling van de Nederlandse samenleving met z’n overlegcultuur. Achteraf gezien beschouw ik al die mensen als het DNA van de Publieke Omroep; als er een onderdeel zou missen, zou het niet goed meer functioneren. Maar dat neemt niet weg dat de opdracht wat wegheeft van een acrobatennummer waarbij het uiterst lastig is een goede balans bewaren.’
Uniek
Maar Graham lijkt niet het type om zich door een beetje uitdaging uit de weg te laten slaan. Integendeel, hij is blij dat het bedrijf dat hij zo’n zes jaar geleden met businesspartner Richard Churchill startte, zo’n unieke kans heeft gekregen. Op het moment van het interview zijn drie teams, één voor elke zender, druk bezig met filmen van het materiaal. ‘We werken met drie teams, omdat we, ondanks de eenheid die we moeten bewerkstelligen, denken dat het goed is dat iedere zender toch zijn eigen unieke gezicht houdt. Ze hebben immers ieder ook hun eigen publiek en functie.’ De eenheid waar Graham aan refereert, was een van de redenen waarom het tijd was om de opzet van de drie kanalen eens goed tegen het licht te houden. Door de opkomst van de commerciële zenders is het steeds belangrijker voor de Publieke Omroep om een eenheid te vormen die zich daarvan onderscheidt. Maar de hoeveelheid Nederlandse omroepen en hun verdeling over drie zenders maakt die eenheid lastig. ‘De Nederlandse televisiekijker wordt nu overspoeld met een enorme hoeveelheid en variëteit aan verschillende ‘merken’, voor elke zender en elke omroep ten minste één. De kanalen verdrinken nu een beetje in al die logo’s. We kregen de opdracht om er wat meer eenheid in aan te brengen, zonder dat de identiteit van elke individuele omroep verloren gaat.’
Fraai en functioneel
Het product dat Graham en de zijnen afleveren, moet dus naast een fraai, ook zeker een functioneel geheel zijn. En dat maakt het nu juist tot zo’n interessant project volgens Graham. ‘Het is niet alleen maar een kwestie van mooie plaatjes, het moet echt werken.’ We zullen zien. In september weten we of de ideeën van de Londeners ook werken bij het totale Nederlandse publiek. Wordt vervolgd. [Spreekbuis / Radio.nl]