De Britse popzender BBC Radio 1 blijkt volgens een nieuwe meetmethode opeens bijna drie miljoen luisteraars meer te hebben dan volgens de traditionele RAJAR-meting.
Volgens de nieuwe meetmethode van Kelvin MacKenzie, waarbij een elektronisch polshorloge wordt gebruikt om te registreren waarnaar de drager luistert, heeft Radio 1 12,6 miljoen luisteraars. Volgens eerdere cijfers van de RAJAR zou dit slechts 9,7 Miljoen zijn, een historisch dieptepunt voor het station. En dat is goed nieuws voor programmaleider
Andy Parfitt en ochtendjock Sara Cox. Zij lagen de afgelopen periode zwaar onder vuur, omdat zij verantwoordelijk worden gehouden voor de lage luistercijfers.
In de leeftijdsgroep 16 t/m 44 jaar blijkt dat Radio 1 het populairst is. Elke week stemmen 4 van de 10 personen uit de leeftijdsgroep af op de popzender. Opvallend is dat Radio 4, met voornamelijk nieuws en cultuur, op de tweede plek staat en Radio 2 pas op plek 3.
In het totaalbeeld blijkt dat Radio 4 de meeste luisteraars trekt (tweekeer zoveel als volgens de RAJAR), gevolgd door Radio 2. Ook de commerciële zenders blijken meer luisteraars te trekken dan gedacht. Zo steeg Virgin van 2,7 naar 4,2 miljoen luisteraars.
Toch mogen er bij de meetmethode van MacKenzie ook enkele vraagtekens worden geplaatst. De grote winnaar van dit onderzoek was namelijk Talksport. Dit station zag haar luisteraars aantal omhoog gaan van 2,1 naar 7,1 miljoen luisteraars per week. Een stijging van 330%. En laat Talksport nu toch net eigendom zijn van MacKenzie.
Overigens heeft de RAJAR al eerder getest met de elektronische polshorloges, maar deze test werd na 15 maanden stopgezet. In de nabije toekomst wil RAJAR de elektronische methode opnieuw bekijken. [R.S.]