SKO brengt nieuwe kijkcijfers uit

Vanaf 1 januari 2002 is de Stichting KijkOnderzoek (SKO), een Joint Industry Committee van de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televiereclame (SPOT), het Platform Media Adviesbureaus (PMA), de BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders en de NOS, verantwoordelijk voor het uitgeven van de kijkcijfers. Daarmee is een standaard voor de kijkcijfers ontstaan die door alle marktpartijen breed wordt omarmd.

Nieuw in het kijkonderzoek is het gebruik van Picture Matching. Picture Matching is een meetmethode waarmee eenduidig kan worden vastgesteld naar welke programma’s en commercials de Nederlander kijkt, onafhankelijk van de wijze waarop televisieprogramma’s en commercials technisch worden gedistribueerd. Verder is het onderzoek verbeterd in opzet en worden van de uitgezonden programma’s en commercials meer kenmerken geregistreerd. Speciaal aandachtpunt bij het onderzoek vormt het buitenshuis kijken. Zo wordt het kijkgedrag in tweede woningen vastgelegd en is het aanmelden van gastkijkers versimpeld. Gastkijken wordt op dit moment door SKO nader gevalideerd om te bezien of dit kijken in de standaard kijkcijfers van SKO kan worden opgenomen.

Met de wijzigingen in het onderzoek is SKO voorbereid op belangrijke technologische ontwikkelingen die de komende jaren mogelijk werkelijkheid worden. Digitalisering van de uitzendsignalen, meerdere diensten samengepakt op één frequentie, decoders: Picture Matching kan registreren naar welke zenders de Nederlander kijkt.

De Stichting KijkOnderzoek is opgericht in 2000 met als doel het laten uitvoeren van betrouwbaar, valide, marktrelevant en innovatief kijkonderzoek. Het is een marktbrede organisatie, waarin alle direct belanghebbenden bij de in- en verkoop van televisiezendtijd zijn betrokken, onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. Het bestuur van de stichting is verantwoordelijk voor het bepalen van de vorm en inhoud van het kijkonderzoek. Het bestuur wordt bijgestaan door een Technische Commissie, die advies geeft over de inhoud en methode van onderzoek. Dagelijks kunnen de kijkcijfers op de website worden bekeken. [M]

Gerelateerde berichten