Geen alcoholreclame op muziekzenders

Op de muziekzenders MTV, TMF en The Box mag volgend jaar geen alcoholreclame uitgezonden worden. Dat heeft de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) bepaald. Deze drie zenders zijn jeugdzenders omdat meer dan een kwart van hun kijkers minderjarig is. Hetzelfde geldt voor de zenders Nickelodeon en Jetix.

De alcoholindustrie heeft zelf bepaald dat ze op zenders die zoveel jongeren bereiken geen alcoholreclame uitzenden. Sinds 1990 onderschrijven zij de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. In deze code wordt bepaald op welke manier er reclame mag worden gemaakt of verkoopbevorderende activiteiten mogen worden ontplooid.

Volgens STIVA wordt geen enkele radiozender aangemerkt als jongerenzender.

In het onderzoek zijn de volgende zenders betrokken: TV: Nederland 1, Nederland 2, Nederland 3, RTL4, RTL5, Yorin, SBS 6, Net5, Veronica, TMF, MTV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Animal Planet, Jetix, Nickelodeon en The Box.

Naast tv-omroepen zijn de volgende radiostations onderzocht: Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, 747 AM, Sky Radio 101 FM, Radio 538, Radio 10 Gold, Noordzee 100.7 FM, Yorin FM, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, Slam FM, Radio Veronica, RTL FM, Arrow Jazz FM, Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Radio Flevoland, Radio M Utrecht, Radio Noord-Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep Zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, Rebecca FM Classic Rock, Happy Radio, Hot-Radio, Keizerstad FM, Radio 8FM, City FM, Classic Rock, Radio Limburg 97 FM, Waterstad FM, XFM, Stads Radio en Freez FM.[Novum/Radio.NL]