Newstalk blijft verreweg het populairste radioformat in de Verenigde Staten. Dit blijkt uit gegevens van onderzoeksbureau Arbitron. Volgens het “format trends report” over het voorjaar verkiest het overgrote gedeelte van de bevolking praatjes boven plaatjes.
Alle nieuws, talk, sport en informatiestations bij elkaar scoren een totaal marktaandeel van 17,0%. Wel heeft dit format iets moeten inleveren, want afgelopen winter scoorde dit format nog 0,6% hoger. Afgelopen voorjaar behaalden de praatstations nog een marktaandeel van 18,3%. Dat de Amerikanen graag hun mening over de actualiteit ventileren blijkt uit het feit dat binnen het segment nieuws, talk, sport en informatie het format Newstalk nog altijd bovenaan staat met 9,3%. Puur nieuws is goed voor 2,3%, talk neemt 2,6% voor zijn rekening, terwijl Sport goed is voor 2,8%.
Newstalk op de AM
Newstalk is het format waarbij ”over het nieuws wordt gepraat” of het nieuws wordt “geanalyseerd”. Bekende talkshowpresentatoren in de VS zijn onder andere Bill O’Reilly en Rush Limbaugh (foto) die allemaal de rechterkant vertolken, terwijl Jerry Springer en Al Franken liever voor de linkerkant gaan. Hun programma’s zijn dagelijks in het hele land te horen via honderden radiostations. Er zijn in de VS immers geen landelijke radiozenders. In de VS alleen al zijn er ruim 700 stations die het newstalk format dragen. Daarnaast zijn er ook nog eens ruim 500 pure talkstations, dus er is dan ook genoeg ruimte in de ether om dan ook daadwerkelijk een mening te ventileren.
Vergeet overigens ook niet dat de meeste praatstations via de middengolf uitzenden. De “krakende” middengolf wint het dus gewoon van de “zuivere” FM-band. Wel moet erbij vermeld worden dat de middengolf in de VS anders opgezet is. In de VS wordt er namelijk met minder vermogen en meer bandbreedte uitgezonden (10 kHz in plaats van 9). Zo mag het vermogen in de Verenigde Staten maar maximaal 50 kW zijn, terwijl in Europa met meer vermogen (soms wel met honderden kiloWatts) wordt uitgezonden, waardoor stations elkaar makkelijker kunnen storen.
Muziek een goede tweede
Toch wordt er in de VS ook nog zeer veel naar muziek op de radio geluisterd. De Sky’s en RTL FM’s, ofwel Adult Contempory (AC) staan op de bovenste plaats bij de muziekstations met 13,4%. In het format AC valt er natuurlijk ook weer te splitsen. Zo is Hot AC goed voor 3,4% en het normale AC goed voor 7,7%. Plek vier wordt ingenomen door de hitstations (CHR) met 11,2%. Daarbij moet opgemerkt worden dat CHR/Rhythmic, zeg maar de urban georiënteerde hitstations net iets populairder zijn dan de pop georiënteerde hitstations.
Dat Urban razend populair is in de Verenigde Staten blijkt ook uit het hoge marktaandeel van deze stations: 10,2%. En daarmee blijft Urban net de Spaanstalige stations voor met 9,8%. Vooral de Spaanstalige radio maakt een forse opmars in de VS. Twee jaar geleden scoorden de Spaanstalige stations namelijk nog maar een gezamenlijk marktaandeel van 8,3%.
Andere opvallende wijzigingen in het luistergedrag in de VS is de stijgende populariteit van Country. Voor het eerst in vijf jaar scoort deze muziekstroming meer dan 9% marktaandeel (9,3% om precies te zijn). Ook rock blijkt langzamerhand weer haar stijgende lijn te pakken weten te krijgen en is nu goed voor 8,7%. En dat is 0,7% hoger dan afgelopen winter. Vooral “Active Rock” heeft meegewerkt aan de stijging van het rockformat. Active Rock stations kiezen voor het wat meer stevigere werk. Daarbij valt te denken aan namen als Foo Fighters, Audio Slave, System Of A Down of Slipknot.
Oldies blijkt een langzaam uitstervend format te gaan worden in de Verenigde Staten. Afgelopen voorjaar verloor dit format maarliefst 0,8% marktaandeel en is nu goed 6,3%. De daling heeft te maken met het feit dat steeds meer stations dit format laten vallen. Waarschijnlijk zal bij de cijfers over deze zomer het marktaandeel van Oldies nog wel verder kelderen.
Hello, it’s Jack
Overigens is in het “format trends report” ook voor het eerst het zogenoemde Jack FM of “Adult Hits” format opgenomen. Inmiddels hebben al tientallen stations dit format geadopteerd. Toch betreed het de lijst met een bescheiden marktaandeel van 2%. Of Adult Hits haar marktpositie weet uit te bouwen zal de komende maanden pas blijken. [R.S./Radio.NL]