RTL Nederland, eigenaar van onder meer RTL 4 en RTL 5, heeft in de eerste helft van 2005 een bedrijfsresultaat voor amortisatie goodwill behaald van EUR 17 miljoen, gelijk aan een jaar eerder. De cijfers zijn bekendgemaakt door het moederbedrijf RTL Group. De omzet nam toe van EUR 164 miljoen tot EUR 169 miljoen.
Volgens het bedrijf kromp de Nederlandse markt voor TV-advertenties met 1,2% in het eerste halfjaar van 2005. RTL handhaafde het marktaandeel in de doelgroep van 20-49 jaar op 31,3%.
De televisie-activiteiten zagen de omzet toenemen van EUR 161 miljoen tot EUR 163 miljoen, terwijl de radio-activiteiten de omzet verdubbelden tot EUR 6 miljoen. Bij televisie daalde het bedrijfsresultaat van EUR 22 miljoen naar EUR 20 miljoen. Radio leed een verlies van EUR 3 miljoen tegen een verlies van EUR 5 miljoen een jaar eerder.
Ten opzichte van dezelfde periode in 2004 steeg het zenderaandeel van RTL FM in de kerndoelgroep 20 – 49 jaar naar 4.3% (2004: 2.6%). Het zenderaandeel van Yorin FM in de kerndoelgroep 20 – 34 jaar steeg naar 6,7% (2004: 4.3%)
Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland over de halfjaarcijfers: “Ik ben zeer tevreden met deze resultaten omdat ze de kracht van RTL in de Nederlandse mediamarkt weergeven. Al onze bedrijfsonderdelen vertonen een gezonde groei en bovendien hebben we een stevige basis opgebouwd waarmee we de toegenomen concurrentie in de tweede helft van dit jaar het hoofd kunnen bieden.”
Het in Luxemburg gevestigde concern is naast Nederland ook actief in onder meer Duitsland, Belgie en Frankrijk. In Nederland concurreert RTL onder meer met SBS Broadcasting. [Radio.NL/Novum]