Marktaandeel van Talpa dicht bij 10%

Talpa TV, de televisiezender die eigendom is van mediaondernemer John de Mol, heeft in de eerste week van september in de doelgroep 20-49 jaar een marktaandeel van 9,9% behaald. Daarmee zit de televisiezender bijna op de doelstelling van 10%. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO), die worden verspreid onder omroepen en mediabureaus.

Talpa liet bij de presentatie van de zender weten eind dit jaar te streven naar een marktaandeel van 10% in de doelgroep van 20-49 jaar. Kijkers in de leeftijd van 20-49 jaar zijn voor adverteerders een belangrijke doelgroep. De cijfers zijn inclusief de zaterdag op Talpa uitgezonden voetbalwedstrijd Armenië-Nederland, waar 2,2 miljoen mensen naar keken.

De eerste week van september is de eerste volledige week van het nieuwe wintertelevisieseizoen. Doordat de vakanties afgelopen zijn, geven de kijkcijfers van deze week een meer representatief beeld van de gang van zaken op de tv-markt.

De markt voor televisiereclame staat al enige tijd onder druk. Volgens onderzoeksbureau BBC De Media, onderdeel van VNU , daalde de markt in de eerste helft van 2005 met 1,2%. In de praktijk betekent dit dat de groei van Talpa ten koste gaat van reclame-inkomsten van de andere partijen. De kijkers voor Talpa lijken vooral afkomstig van Nederland 2 en RTL4.

Een woordvoerder van Talpa zegt dat het nog ’te vroeg’ is om conclusies te trekken. Volgens hem heeft John de Mol altijd gezegd te streven naar een marktaandeel van 10% aan het einde van het tv-seizoen, ofwel maart en april. Lees meer in het Financieele Dagblad.

Gerelateerde berichten