De websites van de Nederlandse omroepen hebben in augustus de bezoekersaantallen duidelijk zien stijgen. Zij profiteren van de start van het nieuwe tv-seizoen. In augustus groeide het aantal bezoekers aan de websites naar 20,9 miljoen. Dat blijkt uit een onderzoek van online onderzoeksbureau Multiscope. In de vergelijkbare periode in 2004 lag het beoekersaantal nog op 8,3 miljoen. Het nieuwe tv-station Talpa van De Mol had ruim drie miljoen bezoekers, bijna het dubbele van het aantal bezoekers van de website van SBS Broadcasting.
De komst van Talpa heeft de omroepen de ogen geopend. Zij zijn daardoor steeds meer gaan investeren in een doordachte webstrategie. Hierdoor zijn meer nuttige toepassingen beschikbaar voor de internetgebruiker. De publieke omroep en RTL Nederland hebben nog wel een ruime voorsprong op nieuwkomer Talpa wat betreft het aantal bezoekers. De groei van RTL was het afgelopen jaar zo hoog, dat de zender op termijn de publieke omroep waarschijnlijk voorbijstreeft.
Binnen de publieke omroep dragen vooral de websites van de NOS met 14 procent, BNN met 6 procent, Tros met 5 procent en Vara met 4 procent bij aan het totale internetbezoek. Op internet blijft SBS Broadcasting vooralsnog achter bij de overige omroepen. Het percentage bezoekers groeide van tien procent naar veertien procent, maar die groei is onvoldoende om een bedreiging te zijn voor de publieke omroep, RTL Nederland en Talpa. [Novum/Radio.NL]