Voetballiefhebber Theo Teitsma heeft in de afgelopen weken ongeveer 11.000 mailtjes ontvangen van mensen die zich, net als hij, ergeren aan de wijze waarop Talpa het voetbal in beeld brengt. Vooral de reclameonderbrekingen vormen een steen des aanstoots, meldde Teitsma maandag.
De actievoerder gaat de klachtmailtjes donderdag overhandigen aan de nieuwe directeur van de Eredivisie CV (EVC), Frank Rutten. De ECV heeft de rechten van de voetbalsamenvattingen, compleet met een pakket van eisen, verkocht aan Talpa. De nu vijf weken durende actie van de voetballiefhebber uit Spijkenisse richt zich niet alleen tegen de reclameblokken rond de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op Talpa, maar ook tegen de onlogische volgorde waarin de wedstrijden worden uitgezonden. Veel mensen die reageerden, lieten weten zich daaraan te ergeren. Zij willen eerst de topdrie zien. Bovendien vinden ze de uitzendingen te lang duren. Lees verder
Kabeltv
Telecomtoezichthouder Opta is niet van plan de kabelmaatschappijen tot forse prijsverlagingen voor het tv- abonnement te dwingen. Dat valt op te maken uit een gesprek gisteren, van de Opta met de Consumentenbond. De Opta riskeert daarmee een harde confrontatie met de politiek. De complete Tweede Kamer en minister Brinkhorst van economische zaken willen dat de grote prijsverhogingen die de monopolisten de afgelopen twee jaar hebben doorgevoerd, zo veel mogelijk ongedaan worden gemaakt. Dat zou de kijker vijf euro per maand, 60 euro per jaar, schelen; voor de zes miljoen kabelabonnees samen gaat het om 360 miljoen euro per jaar. Lees verder
Kink
“Elk jaar zijn er wel instanties te vinden die een tienjarig jubileum te vieren hebben”, stelt Kees de Koning, directeur van hiphoplabel Topnotch, dat binnenkort haar tweede lustrum viert. En natuurlijk heeft hij gelijk, maar feit is dat het de laatste tijd uitnodigingen regent voor tienjarige jubileumfeestjes. Amsterdam Dance Event, Live XS, Sonic Rendezvous, Grunnen Rocks, Sabotage, Excelsior en Kink vonden allen hun oorsprong in 1995. Lees verder
On demand
Kijken wat je wilt wanneer je wilt. Het is wellicht de toekomst van tv. Een ‘tv-on-demand’-aanbieder als Akimbo zou zomaar de Google of de iTunes van morgen kunnen zijn. Dat voorspelt althans technologie-trendwatcher Peter Lewis van Fortune. Het model van Akimbo: de klant koopt een settopbox � raison van 100 tot 200 dollar, betaalt 10 dollar per maand aan abonnementskosten en daarnaast soms 50 cent tot 10 dollar extra per download. Lees verder
Idols
“Ik was eerst bang dat ze niet op me zaten te wachten, maar het tegendeel is waar.” Ex-Idol Marlies is nog onder de indruk van de optredens die ze het afgelopen weekeinde gaf voor de Nederlandse militairen in Bosnië. “Ik heb zelden voor zo’n enthousiast publiek gestaan,” vertelde ze maandag telefonisch vanuit Sarajevo. Lees verder
Media
Allochtonen in Nederland hechten minder sterk aan media die specifiek op hen zijn gericht dan tot dusver werd aangenomen. De Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse/Arubaanse (TMSA) bevolkingsgroepen in Nederland maken meer gebruik van de algemene titels dan van zogenoemde ‘cultuurgebonden media’. Lees verder