Luistercijfers Denemarken: Forse stijging voor 100FM

Het mag dan niet de beste zomer qua weer zijn geweest dit jaar, het Deense Radio 100FM heeft in ieder geval geen enkele reden om te kunnen klagen. Het station van Talpa behaalde namelijk een nieuw luistercijfersrecord. Volgens de ‘Gallup Radio Index van augustus steeg het marktaandeel van 100FM met 1,5% naar 7,9%. Voor de zesde maand op een rij mag 100FM zich dan ook het best beluisterde commerciële radiostation van Denemarken noemen.

Het nieuwe format van Sky Radio lijkt in Denemarken nog niet helemaal aan te slaan, want het marktaandeel daalde met 0,1% naar 5,7%. Toch is het station alweer uit het diepste dal gekropen. Toen Sky Radio eerder dit jaar DJ Free aan de kant zette en startte met gepresenteerde programma’s kelderde het marktaandeel naar 4,8%.

Ondanks de forse stijging van Radio 100FM weten de commerciële radiostations nog weinig grip te krijgen op het overall marktaandeel van de publieke omroep DR, want die scoort met haar stations een marktaandeel van 65.9% en is daarmee nagenoeg ongewijzigd. 

Het regionale netwerk P4, dat vergelijkbaar is met de regionale publieke omroepen in Nederland, blijft ondanks een fors verlies toch marktleider in Denemarken. Het marktaandeel van P4 daalde met 4% naar 36,1%. Winst was er daarentegen voor de publieke popzender P3 (18,8%) en de nieuwszender P1, dat haar marktaandeel zag stijgen met 2,4% naar 7,2%.

Voor Radio 100FM zijn de gunstige luistercijfers echter geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Afgelopen week startte het station dan ook met een nieuwe opvallende reclamecampagne, die de Prince fan enigszins bekend moet voorkomen. Op de Billboards staat 100FM-deejay Lars Hjortshøj namelijk afgebeeld als Prince. Gekozen is voor dezelfde opzet als het album “Lovesexy” uit 1988. [Radionyt/R.S./Radio.NL]

Gerelateerde berichten