Freek de Jonge doet de voordeur van productiebedrijf Stets open. Hij groet en kruipt direct weer achter zijn laptop. De cabaretier heeft zich aan een lange houten tafel geïnstalleerd. Voor zijn tiendelige tv-serie ’Freek kortgehouden’ moeten immers nog teksten geschreven worden en dat doet hij in het Amsterdamse pand. Op zijn voetbalschoenen en in een donkerblauwe joggingbroek. De haren door de war. Zijn blik is al weer geconcentreerd op het beeldscherm.
De cabaretier zocht eerder naar uitdagingen buiten het theater: hij schreef bijvoorbeeld boeken, maakte films en hij presenteerde onder andere het tv-programma ’Zomergasten’. Projecten waarbij hij niet zoekt naar de ervaring dat hij ergens een onopgemerkt talent voor heeft, maar wel naar een vorm van totale vernieuwing. Lees verder
iPod
Een nieuwe commercial voor de iPod met rapper Eminem lijkt wel heel erg op een drie jaar oud spotje voor de schoenen van Lugz, vinden critici. Beide commercials tonen een silhouet tegen een stedelijke achtergrond in de kleuren rood, oranje, geel en zwart. Ook de muziekkeuze is vergelijkbaar. In de iPod-reclame klinkt het nummer ‘Lose Yourself’ van Eminem (tevens de hoofdrolspeler in de commercial), in het spotje van Lugz wordt rapmuziek gebruikt van Funkmaster Flex. Lees verder
Beeldbuis
Telecommaatschappij KPN loopt warm voor de strijd om de digitale televisieklant die in 2006 pas echt lijkt los te barsten. Het bedrijf denkt goed gepositioneerd te zijn om op termijn het gewenste marktaandeel van 10% in handen te krijgen. Dat zegt Ludolf Rasterhoff, directeur van KPN TV in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst. Rasterhoff zegt dat KPN op het punt staat nieuwe producten te lanceren die moeten helpen het gewenste marktaandeel te veroveren. “We testen momenteel digital video broadcasting (DVB) op de mobiele telefoon en internettelevisie onder een geselecteerde groep abonnees. Lees verder
Franske
Het is nog niet zeker of Frans Bauer gaat logeren bij zijn fans. Talpa meldde dinsdag dat er een programma komt waarin wordt getest of de aanhangers van de volkszanger net zo gastvrij zijn als de artiest zelf. Het management van Bauer zei echter van niets te weten.
Slapen bij Frans Bauer zou vanaf 8 november zes weken lang te zien zijn (dinsdagen 21.30-22.30 uur), aldus een woordvoerster van Talpa. Zij verklaarde dat het programma Bauer op tournee volgt door het land, terwijl hij op zoek naar een slaapplaats aanklopt bij fans. De fans zouden kans maken op een nachtje slapen bij Frans en zijn Mariska. Lees verder
Tv-zenders
De komende jaren worden zure jaren worden voor de huidige tv-zenders. Dat zei Dick van der Graaf (Endemol) tijdens de paneldiscussie bij de uitreiking van de prijs voor de Reclameman van het Jaar 2005, gewonnen door Philips’ marketingbaas Andrea Ragnetti. ‘Digitale tv wordt gecombineerd met video on demand en mobiele telefonie. Dat is allemaal extra concurrentie.’ En daar komt de Talpa nog bij. Toch vonden de aanwezige panelleden de komst van de zender van John de Mol wel degelijk een verrijking. Van der Graaf: ‘Want het ruimt zo lekker op. Talpa zorgt namelijk dat overal de prijzen voor reclamezendtijd zakken. Dat moet wel tot productinnovatie leiden. Talpa stimuleert de digitale media.’ Mediabaas Harry Dekker (Unilever), knikt: ‘Het goede van Talpa is dat men iets in beweging heeft gezet.’ Lees verder
André
Honderden mensen zijn woensdagmiddag bijeengekomen in de Rotterdamse Laurenskerk om de vorige week overleden André van der Louw te herdenken. De herdenkingsdienst zal ongeveer anderhalf uur duren. Lees verder
Staking
De vakbondsacties van vrijdag hebben gevolgen voor de uitzendingen van VRT-radio en -tv. De radio zendt non-stop muziek uit, maar de nieuwsuitzendingen blijven. Op tv bericht “Terzake” uitgebreid over de staking. De VRT-directie heeft met de vakbonden afspraken gemaakt over de nationale betoging en de 24-urenstaking van vrijdag 28 oktober. Lees verder
Actie
Tv-actie Pakistan levert ruim 20 miljoen euro op. Het zou een sobere tv- actie worden voor de slachtoffers van de aardbeving in Pakistan. Dat werd het, tot en met de voorlopige opbrengst van 20,7 miljoen euro. Schoolmeisjes die pepernoten voor Pakistan hadden verkocht, een kampeerspecialist die tenten tegen een zacht prijsje beschikbaar stelde, ze waren allemaal naar Rotterdam getrokken. Bekende Nederlanders zaten klaar om de telefonische giften in ontvangst te nemen. En op de tribune keek kroonprins Willem- Alexander naar de benefietwedstrijd tussen het Nederlandse hockey-elftal en een internationaal team. Lees verder