Nadat vorige maand XM Satellite Radio bekend maakte nog dit jaar te starten met het aanbieden van satellietradio in Canada, heeft ook rivaal Sirius bekend gemaakt nog voor de kerst in de lucht te zijn met satellietradio in Canada.
Om meteen de concurrentie aan te gaan met XM pakt Sirius groots uit. Want terwijl XM in eerste instantie met 80 kanalen van start gaat, biedt Sirius er al meteen 100 aan. Zestig van deze kanalen (Sirius Music) zullen nonstop muziek brengen en zullen hetzelfde zijn als de muziekkanalen van Sirius in de Verenigde Staten. De overige 40 kanalen zullen gevuld gaan worden met nieuws sport (NFL, NBA en NHL Hockey) en entertainment. Tien van deze kanalen zullen speciaal voor Canada bedoeld zijn. Dit zijn er twee meer dan XM aanbiedt.
Een aantal van deze “Canadakanalen” zal gemaakt worden door de Canadese publieke omroep CBC/Radio Canada. Daarnaast heeft Sirius een contract afgesloten met Astral Média Radio voor het maken van twee Franstalige muziekstations: Rock Velours (Canadese softrock) en Energie2 (Top 40). Pikant detail is dat Astral eerder dit jaar nog verbonden was met CHUM, de derde aanbieder van digitale radio in Canada, die eveneens nog van start dient te gaan. Of beide partijen nu definitief uit elkaar zijn is nog niet bekend.
De Howard Stren fans in Canada hoeven overigens niet te rekenen op Sirius, want de speciale “Howard Stern” kanalen van Sirius zullen niet beschikbaar zijn in Canada.
Om toegang te krijgen tot de kanalen van XM en Sirius dient een abonnement genomen te worden en een speciale radio aangeschaft te worden. Deze ontvangt een signaal van een satelliet die heel Noord-Amerika bestrijkt en die uitsluitend digitale radiosignalen uitzendt.
Wie overigens denkt dat satellietradio in de Verenigde Staten al gouden business is, heeft het goed mis. Ondanks dat het aantal satellietontvangers in de VS snel stijgt, zijn de aanloopkosten voor zowel XM als Sirius nog behoorlijk hoog. Sirius meldde over het derde kwartaal van dit jaar een verlies van $180 miljoen. XM deed het net iets beter en had in diezelfde periode een nettoverlies van “slechts” $131,9 miljoen. [FMQB/BillboardRadioMonitor/R.S./Radio.NL]