WABC New York schrapt reclame tijdens het ontbijt

In de strijd om de luisteraar heeft de talkzender 77 WABC in New York besloten om vanaf volgend jaar de reclameblokken tijdens het ontbijt te schrappen. Vanaf 3 januari zal het station de ochtendshow tussen 5 en 7 uur niet meer onderbreken voor ‘hinderlijke’ reclameblokken. Met het schrappen van de reclames hoopt WABC flink wat voormalig Howard Stern luisteraars naar zich toe te trekken, alsmede luisteraars van de nieuwszenders 1010 WINS en WCBS 880.

WABC geeft toe dat een flinke gok is om de reclameblokken te schrappen, maar denkt dat het de gok wel waard is. Tussen 5 en 7 uur staan de inwoners van New York die aan het werk moeten op en zetten de radio aan. Een belangrijke zapfactor is dan reclame. Door deze blokken te schrappen hoopt WABC de luisteraars langer vast te houden. Voor het station zelf zal het een flinke daling van de reclame-inkomsten betekenen, want de ochtenduren zijn één van de belangrijkste tijden om te adverteren op de radio. Aan de andere kant heeft WABC het ‘geluk’ dat de verkoop van reclamezendtijd aan het begin van het jaar altijd langzaam op gang komt.

Het is niet de eerste keer dat een radiostation reclameblokken schrapt. Een flink aantal radiostations in de VS kent al een zogenaamd “commercial free hour”, maar meestal wordt deze aan het begin van de werkdag, om 9 uur, gepland.

Toch zal de reclame tijdens de ochtenduren niet helemaal verdwijnen op WABC, want programmaonderdelen als weer, verkeer en sport zullen wel gewoon gesponsord blijven. Alleen de echte reclameblokken zullen verdwijnen.

Sinds enige tijd profileert WABC zich als alternatieve nieuwszender met de slogan “More news in an hour than you get all day on the all-news stations.” Vooral het ochtendprogramma van Curtis Sliwa en Ron Kuby brengt dan ook veel nieuws. Door de eerste uren de reclameblokken te verwijderen kan WABC meer nieuws in een uur brengen. Normaal gesproken draait WABC ongeveer 15 minuten reclame per uur. De nieuwszenders 1010 WINS en WCBS 880 draaien tussen de 18 en 22 minuten reclame per uur. [NY Daily News/Billboard Radio Monitor/RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten