De Duitse publieke omroep MDR brengt haar jongerenzender naar de ‘next level’. Met ingang van vandaag (maandag 4 december) is het radiostation ‘Sputnik’ in een nieuw jasje gestoken. Met een vernieuwd format en een vernieuwde programmering hoopt de omroep, die uitzendt voor de deelstaten Saksen, Saksen-Anhalt en Thüringen, de jongere doelgroep weer warm te laten lopen voor het medium ‘radio’.
Terwijl de WDR momenteel nog druk bezig is met de voorbereidingen voor het vernieuwde ‘Eins Live’, is de MDR vandaag al gestart met haar vernieuwde jongerenzender. Sputnik kampte namelijk met hetzelfde probleem waar veel andere jongerenzenders hinder van ondervinden: dalende luistercijfers. De jongere doelgroep lijkt namelijk steeds minder van het medium ‘radio’ gecharmeerd te zijn. In de doelgroep 20 tot 29 jaar daalde de totale luistertijd de afgelopen vijf jaar met bijna een kwart.
De MDR heeft hierop besloten niet bij de pakken neer te gaan zitten en beter in te spelen op de interesses van jongeren. Vanochtend is de zender Sputnik dan ook met een vernieuwde programmering gestart, waarmee de zender zich wil gaan onderscheiden door uit de ‘massa’ te stappen en breder te gaan programmeren. De afgelopen jaren bracht Sputnik vooral R&B en hip-hop muziek, maar nu zal hier ook rock georiënteerde muziek en Duitstalige rock worden toegevoegd. De muziekdatabase van het station zal verviervoudigd worden, waardoor de herhalingsfactor zal worden gehalveerd.
Naast veel muziek is er meer ruimte gecreëerd voor gesproken woord. Om de luisteraars bijvoorbeeld beter en gerichter te informeren, zal er om 13 en 18 uur het uur lang durende nieuwsmagazine ‘Update’ worden uitgezonden. Tijdens deze uitzending zal ook een Engelstalig nieuwsbulletin worden uitgezonden. Volgens de zender is zelf is dit een logisch gevolg van het feit dat Engels, mede dankzij het internet, een steeds sterkere wereldtaal aan het worden is.
Om er precies achter te komen wat er precies leeft onder jongeren, zet de zender nog meer in op internet. Al enige jaren kunnen luisteraars via de website Sputnik.de hun eigen profiel aanmaken. Vanaf april 2007 zal deze service, genaamd ‘mySputnik’, flink uitgebreid gaan worden met nieuwe diensten. Daarnaast deze dienst verlengd gaan worden naar de radio met een eigen programma.
De programma’s van Sputnik zullen overigens niet alleen via de radio verspreidt gaan worden, maar ook via podcasts. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 57% van de luisteraars al de beschikking heeft over een mp3-speler. Tevens zullen een aantal programma’s ook ‘on-demand’ te beluisteren zijn. Naast geluid zal ook er ook ingezet gaan worden op beeld. Zo zullen medio volgend jaar diverse programma’s ook per videostream middels IPTV en de mobiele telefoon worden uitgezonden. Op korte termijn zal er al gestart gaan worden met vodcasting. [RS/Radio.NL]