Uitgever PCM wil het AD bij nader inzien toch niet helemaal kwijt aan Wegener. Het gaat namelijk goed …met de krant. PCM houdt vast aan zijn belang in het AD, nu de resultaten van de krant verbeteren. De verkoop van de aandelen aan mede-eigenaar Wegener is van de baan. Beide uitgevers hebben dat gisteravond bekendgemaakt. ‘Na een moeizaam verlopen eerste jaar, waarin de exploitatie nog verlieslatend was, is sinds de zomer van dit jaar sprake van stabilisatie en bestaat er vertrouwen in de ontwikkeling van het abonneebestand en de adverteerdersomzet,’ stellen de twee bedrijven. Het bericht is verrassend omdat PCM vorige maand zijn aandelen aanbood aan Wegener.
Volgens PCM-topman Ton aan de Stegge zou het nieuwsconcern beter af zijn met één eigenaar. De onenigheid van de beide moederbedrijven zorgde ervoor dat het bedrijf moeilijk te besturen was. Lees verder
Allochtonen
De publieke omroepen hebben voor tientallen tv-programma’s doelen gesteld voor de aantallen multiculturele onderwerpen en allochtone studiogasten en presentatoren die in de programma’s moeten voorkomen. De maatregel moet ervoor zorgen dat de drie netten meer allochtone kijkers trekken en een betere afspiegeling van de samenleving vormen. In het NCRV-programma ’Praatjesmakers’, bijvoorbeeld, moet 10 procent van de deelnemers allochtoon zijn. In zeven van de zestien afleveringen van de dramaserie ’Keyzer & De Boer’ moet het op de ene of andere manier gaan over de multiculturele samenleving. In het publiek van het Tros-peuterprogramma ’Bumba’ is „minimaal 1 van de 8 kinderen zichtbaar afkomstig van een ander continent”. Bij praatprogramma’s moeten meer allochtone gasten aanschuiven. En ’De rijdende rechter’ moet tenminste twee zaken behandelen die door of tegen allochtonen zijn aangespannen. Lees verder
PO
Het beeld op tv moet multicultureler worden, vindt Publieke Omroep. Daarom gaan de omroepen volgend jaar een beter beeld van de multiculturele samenleving geven in de programma’s. Dat wil zeggen dat er meer allochtonen meedoen aan programma’s of in het publiek zitten. ,,Alle omroepen waren het eens dat we een duidelijker beeld van de multiculturele samenleving moeten geven, maar het kwam er toch niet van. Daarom hebben we een aantal actiepunten opgesteld met duidelijke richtlijnen. We willen het uit de vrijblijvendheid halen”, aldus een woordvoerder van Publieke Omroep donderdag. Lees verder
Helder
Het interviewmagazine Helder verschijnt deze maand voor het eerst. Het wordt gratis verspreid onder gezinnen met een hoog inkomen. Bladen die gratis huis-aan-huis worden verspreid hebben geen goede naam bij adverteerders. Daarom staat er alleen ‘laagwaardige reclame’ in dit soort kranten. Onooglijke advertenties van de slager op de hoek. Daarbij komt dat lezers met een bovengemiddeld opleidingsniveau dit soort uitgaves meestal weinig op prijs stellen. Zou het ook mogelijk zijn een huis-aan-huisblad te maken voor hoogwaardige adverteerders, voor een welvarender doelgroep? Bij Aristo Uitgeverij in Drachten dacht men van wel. Vorige week verscheen het eerste nummer van Helder, een glossy interviewmagazine dat gratis verspreid wordt in het Gooi. Iedereen die in een straat woont waar 95 procent van de huishoudens een inkomen heeft van 2,5 keer modaal of meer (ongeveer 5.000 euro bruto per gezin), krijgt het kwartaalblad in de bus. Lees verder
Taaltje
Meer dan een miljoen mensen zagen woensdagavond een Nederlander het Groot Dictee der Nederlandse Taal winnen. In totaal stemden 1,3 miljoen mensen af op de uitzending op Nederland 1. Dertig gasten en dertig prominenten – bekende Nederlanders en Vlamingen – schreven in de vergaderzaal van de Eerste Kamer mee met het door Martin Bril geschreven dictee. Lees verder
MTV
MTV Networks heeft een nieuw organisatieonderdeel in het leven geroepen dat zich gaat richten op het ontwikkelen van mobiele content. Het nieuwe onderdeel MTVN Mobile Media zal onder meer spellen, video’s en ringtones gaan maken. Deze content is bedoeld voor de internationale merken die onder de MTV vlag vallen. MTV is al langer bezig met het maken van mobiele content en heeft een site waar een verzameling van mobiele games, shows, video’s en ringtones te zien is. Eerder dit jaar gaf vice-president William H. Roedy van MTV in een interview met Newsweek aan dat mobiel een van de speerpunten van het mediabedrijf is. Lees verder
Seksleven
Van mensen met een minder actief seksleven stelt 55 procent dat ze de televisie in de slaapkamer interessanter vinden dan seks met hun partner. Daar tegenover staat dat televisie kijken in de slaapkamer bij een actief seksleven vaak als stimulans wordt ervaren. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO uitgevoerd in opdracht van kabelexploitant Casema. Lees verder
HDTV
Het aanbod van High Defenition Television (HDTV) op de satellieten die in Europa te ontvangen zijn blijft gestaag groeien. Naar verwachting zullen in de eerste helft van 2007 nog meer HD televisiezenders gaan uitzenden via de satelliet. De Nederlandse satellietprovider Canal Digitaal heeft op dit moment nog geen concrete plannen om de eerste helft van het komend jaar te zullen gaan starten met een HDTV zenderaanbod. Onlangs maakte Kees Färber van Canal Digitaal op een dealerdag ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van Canal Digitaal bekend dat men wel degelijk de intentie heeft om in de toekomst met een HDTV aambod te zullen komen. Echter dat zal pas gebeuren als er meerdere HD kanalen voor de Nederlandse markt beschikbaar zullen zijn. Naar verwachting zal dit in de tweede helft van 2007 het geval zijn. Lees verder
Citynet
Nader onderzoek van Brussel is geen reden om de aanleg van Citynet op te schorten. De Europese Commissie maakt bekend dat ze nader onderzoek wil doen naar de deelneming van de gemeente Amsterdam in de financiering van Citynet. (www.glasvezelamsterdam.nl) Het Directoraat-Generaal IV van Mededinging, geleid door de Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes, vindt de gronden om deelname nu goed te keuren te smal. Nader onderzoek geeft bezwaarden, zoals in Nederland UPC en de Vecai de mogelijkheid om bezwaren te laten horen en te onderbouwen. Eerder zijn bezwaren overigens door de rechtbank in Amsterdam aan de kant geschoven. Lees verder
Column
Maarten van Rossums column in de GPD-kranten stopt vanwege de overgang van de zeven aangesloten Wegenerbladen op tabloidformaat. Dat schrijft de 63-jarige bijzonder hoogleraar geschiedenis donderdag in zijn column. Op 3 oktober stapte het Eindhovens Dagblad als eerste van zeven Wegener-kranten over op het kleinere formaat. De anderen volgen op 6 februari. Volgens Van Rossum hebben de tabloidkranten ,,geen behoefte aan een ouderwetse, gedegen opiniepagina met ernstige columns”. Lees verder
Verdonk
Politiek 24 is het best bekeken digitale themakanaal van de publieke omroepen. Vorige week, toen de kamer debatteerde over de positie van Verdonk, trok het kanaal de meeste kijkers met een recorddag waarop 70.000 streams werden opgevraagd. Dat zegt Bas Buesink van de dienst Kijk en Luisteronderzoek (KLO) tegen Emerce. Politiek 24 is op 1 november gestart. Lees verder