Alcoholreclames op televisie vóór 21.00 uur verbieden, zoals het kabinet wil, gaat niet ver genoeg. Dat heeft Wim van Dalen, directeur van de Stichting Alcoholpreventie, vrijdag gezegd bij de presentatie van een serie rapporten over alcoholreclame aan minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie).
Van Dalen noemde de maatregel een ‘goede eerste stap’, maar wees er tegelijkertijd op dat ook na 21.00 uur nog veel minderjarigen naar de televisie kijken. “Veel andere landen hebben daarom het reclameverbod naar een later tijdstip geschoven”, zei Van Dalen. Ook kunnen adverteerders vóór 21.00 uur nog steeds indirect reclame maken, bijvoorbeeld via sponsoring van voetbalwedstrijden. Bovendien blijft alcoholreclame op internet toegestaan.
Uit de rapporten, gebaseerd op onderzoek in 23 EU-landen, blijkt dat jongeren die veel alcoholreclame hebben gezien, op jongere leeftijd beginnen met drinken. Bovendien drinken ze vaker en meer. Alle Europese landen hanteren verschillende regels ten aanzien van alcoholreclame. [Novum/Radio.NL]