Jingleproducent Cue Creative heeft onlangs de nieuwste effecten-library op de markt gezet: ‘F*Cue2 The Sports Edition’. Het nieuwe deel is de opvolger van het eerste deel uit de F*Cue serie. Het multimediabedrijf in Den Haag zegt “trots” te zijn op dit multi-inzetbare product.
Veel radiomakers kunnen tegenwoordig niet meer zonder audio-vormgeving. Hiermee maken zij onder andere radio-spelletjes, jingles en promo’s met allerlei effecten. Ze putten daarvoor uit in data vastgelegde bibliotheken ofwel effecten-libraries. F*Cue2 is zo’n library.
“De toevoeging ‘’The Sports Edition” is gebruikt als kapstok om de F*Cue2 effecten grappige titels te geven. F*Cue2 bevat bijna 400 echte en synthetische geluiden. Doordat Cue Creative van elk effect drie versies in de library heeft opgenomen, een harde versie, een minder harde en een zachte versie, is een bepaald geluid inzetbaar voor zowel hit-radiostations als voor de wat meer traditioneel geformatteerde stations en kan een F*Cue2 effect nooit te snel of te hard zijn.”
Vormgevers maken veelvuldig gebruik van dit soort effecten-libraries. Mattie Valk, vormgever van Q-Music: “Je haalt met zo’n library vaak een mooi divers pakket in huis waarmee je weer even vooruit kunt. Een goede library inspireert en geeft je het gevoel meteen dingen te willen maken.” Vormgever van Omroep Gelderland, Marcel Engelenburg, zegt het volgende over effecten-libraries: “Omlijst bijvoorbeeld een spelletje op de radio met FX en mensen krijgen direct het gevoel dat het een professioneel en doordacht spel is. De dynamiek en interactie met luisteraars neemt toe.“
De F*Cue formule werkt. F*Cue2 is inmiddels op voorhand aan grote radiostations in Nederland (o.a. Omroep Gelderland) en het buitenland (o.a. Fun Radio, Frankrijk) verkocht. [Radiowereld.NL]