Zeven Nederlandse tijdschriften brengen in september eenmalig een nummer uit met een ‘Photoshop-logo’, dat aangeeft of foto’s zijn bewerkt. De ‘Photoshopvrij’-actie is een initiatief van filmer Sunny Bergman, die onlangs de documentaire Beperkt Houdbaar maakte. Daarin wordt kritiek geleverd op het vrouwelijke schoonheidsideaal.
De 34-jarige Bergman pleite eerder al dat tijdschriften met een logo zouden moeten aangeven als zij foto’s ingrijpend veranderen, door bijvoorbeeld benen langer te maken, tailles te versmallen en huid mooier te maken dan die in werkelijkheid is.
Op 6 september herhaalt de VPRO de documentaire, waarin het huidige schoonheidsideaal van de vrouw en de rol van de media daarin wordt gehekeld. De omroep vertoont aansluitend het vervolg hierop. Hierin bepleit Bergman een speciaal logo. De zeven bladen die meedoen met het logo zijn Viva, Marie-Claire, Playboy, Yes, Top Santé, Psychologie Magazine en Opzij. [Radiowereld.NL]