De RVU krijgt een boete van twintigduizend euro van het C.v.d.M. wegens ontoelaatbare reclame voor de slaafvrije chocolade Tony’s Chocolonely. De chocoladereep is een initiatief van Teun van de Keuken, medewerker van het programma Keuringsdienst van Waarde. In een toelichting op de boete heeft het Commissariaat laten weten dat de boete relatief laag is uitgevallen omdat het om ‘uniek en experimenteel programma gaat’ en ‘een journalistiek doel diende’. De maximumboete voor ontoelaatbare reclame televisieprogramma’s is tachtigduizend euro.
Vanaf 2003 maakt de Keuringsdienst van Waarde programma’s over misstanden in de cacao-industrie. Uiteindelijk resulteerde dit in het op de markt brengen van een eigen ‘slaafvrije’ chocoladereep – Tony’s Chocolonely.
Van de Keuken is verbijsterd over de boete. Hij verwacht dat chocoladeproducenten die het minder nauw nemen met de mensenrechten in hun vuistje zullen lachen. Producent van Dahl TV Maurice Dekkers noemt de boete wrang. “Als je reclame maakt om een van de meest mensonterende misstanden in de wereld aan de kaak te stellen krijg je een boete”, meldt Dekkers. Hij vindt het vreemd dat je in een tv-programma wel straffeloos reclame kan maken voor een musical of een restaurant.
Tony’s Chocolonely bracht maandag in samenwerking met Oxfam Novib een eerlijke chocoladeletter op de markt. Volgens beide organisaties is het de enige chocoladeletter waarmee de consument direct bijdraagt aan een beter leven voor cacaoboeren in ontwikkelingslanden. De initiatiefnemers achter de letter zijn enthousiast over de reacties en de verkoop van de letter. Zij verwachten dat die binnenkort ook in supermarkten verkrijgbaar zullen zijn. [Novum/Radio.NL]