De landelijke dagbladen blijven lezers verliezen. Dat blijkt uit de oplagecijfers over het derde kwartaal in 2005 die Hoi dinsdag bekend heeft gemaakt. Alleen Trouw doorbreekt volgens het oplage-instituut de negatieve spiraal: van die krant stijgt de betaalde oplage met een kleine drieduizend, vergeleken met de herfst in 2004. Trouw, dat in februari overging op tabloidformaat, staat op 94 duizend.
Eerder werd al bekend dat het Algemeen Dagblad na de fusie met vijf regionale kranten in september bijna vijftigduizend lezers heeft verloren. De oplage is nu 555 duizend. De Telegraaf verliest als grootste krant van Nederland dertigduizend lezers. Dagelijks worden nog 710 duizend exemplaren gelezen. Ook de betaalde oplages van het NRC Handelsblad (nu 226 duizend) en de Volkskrant (nu 268 duizend) daalden.
De directie van PCM, uitgever van NRC, de Volkskrant en Trouw, meldt dat ‘de oplage van kranten onder druk staat’. Wel stelt het concern dat het aantal internet- en weekendabonnementen groeit. Door het aanbieden van verschillende soorten abonnementen wil PCM de lezers ‘beter bedienen’.
Opiniebladen werden eveneens minder vaak gekocht in het derde kwartaal in 2005. Alleen Vrij Nederland kende een stabiele oplage. Vrouwenbladen als Margriet en Libelle boeten flink in. Libelle moet het doen met een verlies van dertigduizend. De oplage bedraagt nu 524 duizend.
Opvallend is de groei van het relatief nieuwe wetenschapsblad Quest. Dat blad verkoopt veertigduizend bladen meer. De oplage ging van bijna honderdduizend naar 140 duizend. [Novum/Radio.NL]