Radiostations reageren op luistercijfers

Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft deze week de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode december – januari 2005/2006. Volgens de cijfers is de publieke zender Radio 2 het best beluisterde radiostation van Nederland. Radio 2 steeg met 0.5% naar een marktaandeel van 12.4%.

Het marktaandeel van Sky Radio 101 FM steeg van 9,8 naar 10,0 procent. Commercieel Directeur Mark Berendsen is tevreden: ”We zijn erg blij met deze positie in de markt, maar verwachten méér van 2006. Sinds begin februari communiceren we als radiostation dat we dat we meer muziek en meer variatie brengen, met nooit dezelfde plaat tussen 9 en 5. Onze campagne is pas net van start gegaan, dus we verwachten hier de komende tijd de positieve impact van.”

RTL FM
Het zenderaandeel van RTL FM van RTL Nederland steeg van 2,8 % in november – december 2005, naar 3,3 % in de periode december 2005 – januari 2006. Hiermee is RTL FM procentueel de grootste groeier in de Nederlandse radiomarkt. De stijging van het zenderaandeel in de groep luisteraars van tien jaar en ouder is vooral gedurende het weekeinde goed te zien. Daar groeit RTL FM van 3,0 naar 3,6 % zenderaandeel. Van maandag tot en met vrijdag stijgt het station van 2,8 naar 3,2 %. De luisterdichtheid van RTL FM klom van 0,5 naar 0,6 %.

RTL Nederland: “Het ziet ernaar uit dat de sterke groei van RTL FM zich voort zal zetten, gezien de talloze tot de verbeelding sprekende acties waarmee het station van meer muziekvariatie zich onderscheidt. Zo geeft de eerste Nederlandse radiozender met een muziekgarantie, de komende weken bijvoorbeeld honderden finalekaarten voor ‘Idols’ weg en stuurt RTL FM eind april twee luisteraars naar Amerika. RTL ziet het jaar 2006 dan ook als ‘veelbelovend’.

Classic FM
Met een stijging van het marktaandeel van 2,3 naar 2,5 procent groeit Classic FM door als best beluisterde klassieke zender van Nederland. “Het feit dat we steeds meer luisteraars uit jongere doelgroepen trekken is een interessante ontwikkeling. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met onze programmering komend jaar nog meer luisteraars uit alle leeftijdsgroepen naar ons radiostation weten te trekken,” aldus programma directeur Pieter Buijs.

Wild FM
De Noord Hollandse zender Wild FM stijgt ook verder en bereikt gemiddeld wekelijks in haar uitzendgebied 5,8 % van de 15-29 jarigen en eindigt na City FM op een tweede plaats als regionale commerciële station in Noord Holland. Koen van Tijn, algemeen directeur: “De afgelopen 6 maanden hebben we er elke maand meer luisteraars bij gekregen. Hiermee bewijzen we dat het mogelijk is om in een overvolle landelijke en regionale markt, met een compleet nieuw radiostation te scoren. Dit is een opsteker voor ons geweldige team en bewijst dat we met ons format, een mix van Pop, Top 40 en R&B hits, op de goede weg zijn.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten