Headlines uit de krant: donderdag 16 maart

IAB Nederland denkt dat adverteerders dit jaar in totaal meer aan internetreclame uit zullen geven dan aan radioreclame. In 2005 werd er voor 97 miljoen euro aan webreclame uitgegeven en ruim 70 miljoen aan zoekmachinemarketing. “Ik denk dat mediabureaus zich achter de oren beginnen te krabben als ze zien dat online advertising dit jaar groter wordt dan de netto radiobestedingen”, zegt IAB (Interactive Advertising Bureau) Nederland-directeur Igor Beuker.

IAB concludeerde dat adverteerders in 2005 170 miljoen euro uitgaven op internet, een bedrag dat jaarlijks nog met tientallen procenten groeit. De radiobestedingen liggen op circa 230 miljoen euro, een vrij stabiel getal. IAB onderzocht samen met grote uitgevers en advertentiebedrijven hoeveel adverteerders afgelopen jaar op internet uitgaven aan reclame. Aan grafische reclame, zoals banners en skyscrapers, gaven ze 97 miljoen euro uit. Dat is een stijging van 50 procent ten opzichte van 2004. Zoekmachinereclame is daarmee goed voor 73 miljoen euro. Lees verder

Next
Hoe kwam nrc.next tot stand en door wie wordt de jongste krant van Nederland gemaakt? Filmmakers Jasmina Fekovic en Eddie van der Velden maakten een korte reportage over de eerste dagen van de nrc.next-redacteuren, de vergaderingen, het bezoek aan de drukkerij en de totstandkoming van het eerste nummer. Lengte: 7.48 minuten, in Quicktime en Windows Media. Lees verder

Talpa
Was het in scene gezet, of een echt ongeval dinsdagochtend op de A12 bij Zeist? Automobilisten die vanochtend vanuit Zeist richting Amersfoort reden over de A28 zullen het zich gisterochtend wellicht even hebben afgevraagd. Motoragenten van het KLPD werden, terwijl ze aan het werk waren op de plaats van het ongeval, gevolgd door een filmploeg die in opdracht van omroep Talpa een korte serie maakt over het werk van het KLPD. De eerste uitzending van de korte serie getiteld Vier keer Blauw, wordt op 3 april om 22.30 uur uitgezonden op Talpa. Lees verder

Smartfm
Het Commissariaat voor de Media heeft Smart FM in Spijkenisse op de vingers getikt. De lokale radio-omroep heeft zich volgens dit controlerend orgaan niet aan de programmaregels gehouden. Smart FM krijgt de reprimande voor de uitzendingen in het jaar 2004. Over het afgelopen jaar zijn alle gegevens nog niet binnen en kan dus nog geen oordeel worden uitgesproken, zegt een woordvoerster van het commissariaat. Die gegevens moeten rond 1 juni binnen zijn. Smart FM is volgens de zegsvrouw van het commissariaat gewaarschuwd, omdat het te weinig informatieve, culturele en educatieve programma’s heeft uitgezonden. Ook is er naar haar zeggen te weinig overlegd met de programmaraad. Tevens waren de financiën niet helemaal in orde, aldus de zegsvrouw. Lees verder

Lokaal
Er gloort een oplossing voor de ontvangst van de rampenzenders in Lingewaal en Leerdam. Inwoners van deze gemeenten kunnen bij het uitbreken van een ramp nu niet de regionale zenders Radio Rijnmond en Omroep Gelderland ontvangen. De problemen rondom de ontvangst in Leerdam en Lingewaal werd aangekaart bij de provincie Zuid-Holland en Gelderland en het Ministerie van Economische Zaken. ,,Al drie jaar lang probeert de gemeente in samenwerking met het ministerie hiervoor een oplossing te vinden,’’ licht Ben van Doorn, hoofd van bureau intergrale veiligheid en rampenbestrijding van de gemeente Lingewaal, toe. Lees verder

Rebecca
De verleidster van David Beckham, Rebecca Loos, is een prijs in de nieuwe serie Temptation Island. Rebecca vertelde gisteravond in SBS Shownieuws dat zij is uitgereikt aan een van de mannelijke deelnemers. ‘Ik had een date met hem, het was heel gezellig, maar erg braaf. Het was een hele jonge jongen.” Lees verder

Treble
Terwijl we in Nederland al onze kaarten op Treble hebben gezet, is het nog onduidelijk wie Servië Montenegro dit jaar naar het Eurovisie Songfestival stuurt. Lees verder

Idol
Het managementbureau dat de kandidaten voor Idols begeleidt kan opgelucht ademhalen; de namen van Floortje en Ellen zijn weer veiliggesteld. De rechtbank in Arnhem heeft bij vonnis in kort geding The Enterainment group in het gelijk gesteld. Het bedrijf spanden namens Floortje, Ellen, Aaron en Christon een zaak aan tegen Mike Hoffs uit Oosterhout, kaper van internetdomeinnamen van de Idols-finalisten. Lees verder

Bittorrentsites
Dutchnova.com en vijf andere Nederlandse bittorrentsites zijn na sommaties van stichting Brein offline gehaald. Brein dreigt de site-eigenaren met een dwangsom als zij niet stoppen met hun inbreukmakende en onrechtmatige handelen. Lees verder

Antenne
De mobiele eenheid (ME) heeft woensdagmorgen een einde gemaakt aan een urenlange blokkade van een UMTS-mast in Haaksbergen. Ongeveer 25 actievoerders werden Opgepakt. Zij zijn inmiddels weer op vrije voeten. De KPN is na de actie begonnen met de installatie van UMTS-antennes op de zendmast. Lees verder

Hazewinkel
Hazewinkel Pers, uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden en tientallen huis-aan-huisbladen in Noord-Nederland, is door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) vrijgepleit van machtsmisbruik. Dat heeft de Nma dinsdag laten weten. Een concurrerende uitgeverij van huis-aan-huisbladen, Media Totaal Noord in Roden, had bij de Nma aangifte gedaan van machtsmisbruik. Dit leidde in 2003 tot een inval op de burelen van Hazewinkel Pers in Groningen. Volgens het Rodense bedrijf hield Hazewinkel de advertentietarieven kunstmatig laag en werkte het met zogenoemde vechttitels (sterk concurrerende bladen), teneinde de concurrentie de das om te doen. Lees verder

UPC
Voor UPC-moeder Liberty Global heeft een overname of een fusie met een ander Nederlands kabelbedrijf niet de hoogste prioriteit, maar dat neemt niet weg dat het bedrijf in Nederland zoekt naar mogelijkheden om zijn bereik te vergroten. Dat zegt Manuel Kohnstamm, hoofd externe betrekkingen van Liberty Global in Europa, in een interview met Dow Jones Nieuwsdienst. Lees verder

Reclame
Staatssecretaris Van der Laan (Media) laat TNO onderzoek doen naar de gevolgen van extra reclame-mogelijkheden voor Publieke Omroep (PO). Dat zegt zij in een interview met het vakblad Adformatie. De bewindsvrouw ziet in dat de traditionele reclamespot minder belangrijk wordt en wil weten of product placement (artikelen die opduiken in een tv-programma) en sponsoring soelaas kunnen bieden. ,,Het traditionele reclameblok heeft zijn langste tijd gehad”, zegt Van der Laan in het blad. ,,Dat betekent dat de financieringsbronnen van PO in gedrang komen en dat je als overheid moet nadenken of je alternatieve reclame- of externe inkomstenbronnen gaat zoeken.” Voor de zomer hoopt zij de onderzoeksresultaten te presenteren. Lees verder

BBC
Het brengen van amusement is een kerntaak van de BBC, maar de Britse nationale zender moet daarbij kijkcijfers niet als hoogste doel hebben of succesvolle shows van andere zenders kopiëren. Dit heeft de Labourregering dinsdag gezegd. De regering wil de BBC nog tien jaar langer uit publieke middelen financieren via verplichte kijk- en luistergelden. Maar de taak van de BBC zal worden verbreed en nauwer worden omschreven. Behalve het ‘informeren, opleiden en entertainen’ van het volk, krijgt de BBC zes andere taken opgedragen, zoals het bevorderen van goed burgerschap, het bevorderen van onderwijs, het stimuleren van creativiteit en het benadrukken van de nationale en regionale nationaliteit. Lees verder

BNN
De raad voor de journalistiek behandelt vrijdag een klacht tegen het programma BNN University. In dat programma was te zien hoe de klager in een winkelcentrum hinderlijk werd achtervolgd door een medewerker van dat programma. De klager had net gepind bij een geldautomaat, waarna hij ,,een jonge man” achter zich aan kreeg. Slechts met veel moeite kon hij hem van zich afschudden. Omdat hij de hele situatie als bedreigend ervoer, deed hij aangifte bij de politie. Lees verder

Lotte
Peugeot is een campagne gestart met Talpa waarbij het televisieprogramma Lotte en de Peugeot 107 centraal staan. Doel is om zoveel mogelijk mensen naar de actiesite van Peugeot te trekken waar bezoekers kunnen deelnemen aan een ‘ontwerp je eigen virtuele Peugeot 107’-wedstrijd. In de eerste week van de actie bezochten volgens Moses, creatieve partij achter de campagne, 15.000 mensen de site. Lees verder

Blik
De rechter in Arnhem beslist uiterlijk 22 maart in kort geding hoe het verder moet met het AVRO-televisieprogramma Blik op de Weg. Het programma wordt sinds 2003 bij de AVRO uitgezonden. De producent van het programma, Leo de Haas TV-Producties uit Apeldoorn, spreekt met Talpa over de nieuwe uitzendingen voor het najaar van 2006. Lees verder

VARA
De VARA begint vanaf 25 maart met het humoristische praatprogramma ‘Onder de tram’. Daarin nemen cabaretiers Joep van Deudekom en Rob Urgert de zin en onzin van wetenschappelijk en maatschappelijk onderzoek onder de loep. Lees verder

RTL
Met een bedrijfsresultaat dat bijna een vijfde hoger is dan het voorafgaande jaar en een omzet van 358 miljoen euro heeft RTL Nederland in 2005 het beste resultaat ooit geboekt. Lees verder

Gerelateerde berichten