American Radio Update

De nieuwste Amerikaanse luistercijfers zijn binnen. Nou ja cijfers: in Amerika spreken ze bij maandelijkse metingen van ’trends’, en de gemiddelden over drie maanden worden aan het eind van ieder kwartaal officieel als cijfers gepresenteerd. Het betreft hier dus de ’trend’ over december, januari en februari. Eind april de definitieve ‘ratings’.

In New York scoort WLTW (Lite 106.7) nog steeds stevig. Sterker nog: vorig jaar was het marktaandeel van Lite FM in de winter zo’n 6%, dit jaar bereikte het station 7,3% van de markt. Ook Z100 (WHTZ) lijkt haar jaren ’80-momentum weer te vinden. Het hitradiostation haalde het hoogste marktaandeel sinds jaren: 4,6%. WCBS, dat halverwege vorig jaar werd omgedoopt in Jack FM, wil maar niet scoren: CBS-FM haalde als enige oldiesstation in The Big Apple vaak 3,5% marktaandeel, met het nieuwe format weet WCBS met moeite 1,5% te halen. Aloude concurrent WABC-AM weet daar inmiddels een graantje van mee te pikken en programmeert nu in de weekeinden oldiesshows.

In Los Angeles heeft het Spaanstalige KLVE voordeel van het grote aantal latino’s in de stad en is met 4,8% marktleider. KIIS-FM beheerst met 4,7% nog steeds de traditionelere (en rijkere, dus commercieel interessantere) Engelstalige markt. En soft-AC KOST (4,4%) blijft maar scoren, ook maanden na de verplichte Christmas Carols. Ter vergelijking: een jaar geleden behaalde het station een vol procent punt minder marktaandeel.
 
Ander opvallend nieuws komt uit Dallas: KVIL, een van de oudste nog bestaande AC’s van het land, leeft na een stevige restyling weer helemaal op. Onder de naam Lite FM steeg het marktaandeel binnen een jaar van 2,2% naar 4,2% – voor Amerikaanse begrippen enorm!
 
Tot slot motorcity Detroit: WNIC kan tevreden terugkijken op een stevige herfst- en wintercampagne. Het station koos ervoor om na jaren van matige cijfers terug te grijpen op oude vertrouwde waarden (JAM-jingles, Pillow Talk met Alan Almond, de slogan Detroit’s Nicest Rock) en niet zonder succes: met 6,0% marktaandeel laat het de concurrenten ver achter zich, waaronder de directe competitie van WMGC (Magic 105.1), dat met 3,8% zelfs slechter scoort dan dezelfde periode vorig jaar. [MW/Radio.NL]

Gerelateerde berichten