Telecombedrijf Tele2/Versatel is in gesprek met verscheidene A-merkadverteerders om samen met hen nieuwe interactieve televisiezenders te ontwikkelen. Voor het einde van 2006 verschijnen de eerste vruchten van die gesprekken, te bekijken door de ADSL-klanten van het bedrijf. Het telecom- annex tv-bedrijf gaat op zoek naar nieuwe technieken om het groeiend aanbod van tv-zenders inzichtelijk en doorzoekbaar te maken.
Begin deze week lanceerde Grolsch op het ADSL-netwerk van Tele2 een eigen interactieve IPTV-zender. De 65.000 tv-abonnees van het voormalige Versatel, ADSL-klanten met een speciaal modem, kunnen daardoor concerten bekijken die door Grolsch worden gesponsord. De beelden uit de voetbalstadions waar de optredens plaatsvinden worden direct of na bewerking doorgeplaatst op het ADSL-televisienet. “We kunnen de beelden zelf produceren of dat laten doen door partners als Eyeworks of Talpa, bedrijven met wie we veel samenwerken”, aldus operationeel directeur Günther Vogelpoel van Tele2. Lees verder
Kabeltje
Een kabelabonnee die belt via de kabel is veel waard. Investeerders betalen grif drie keer zoveel als vier jaar geleden. Essent heeft nog 1,8 miljoen abonnees in de aanbieding. Twee investeringsmaatschappijen telden dinsdag grif 1600 euro neer voor een Haagse kabelabonnee van Casema. Nu blijkt dat kabelabonnees bereid zijn hun KPN-telefoonabonnement te verruilen voor telefonie via de kabel, verschijnen eurotekens in de ogen van investeerders. De koers van de kabelabonnee vertoont een grillig patroon. Door deze recente transactie komt de koers weer dicht in de buurt van het laatste record. Begin 2000, op het hoogtepunt van de internethype, had het kabelbedrijf UPC zo’n 1800 euro (4000 gulden) over voor een Rotterdammer met een kabelaansluiting. Sindsdien is de koers ingestort. Hoe meer diensten kabelbedrijven denken te kunnen slijten aan een kabelabonnee, hoe hoger de koers van een klant. In 2000 dachten ze internet met een hele reeks elektronische diensten te kunnen verkopen. In de praktijk liep het niet zo’n vaart. De waarde van huishoudens met een kabelaansluiting kachelde achteruit. Lees verder
Time
The New York Times schrapt 250 banen en brengt vanaf 2008 zijn krant op een kleiner formaat uit. Dat maakte de Amerikaanse krant maandagavond laat bekend. Met het kleinere formaat volgt NY Times het voorbeeld van kranten als USA Today en The Washington Post, die eerder al hun pagina’s verkleinden. De nieuwe krant krijgt extra pagina’s om het verlies van ruimte voor nieuwsartikelen op te vangen. Het afgeslankte formaat komt vanaf april 2008 uit, gelijktijdig met een nieuwe opmaak. Lees verder
Leeuw
Paul de Leeuw gaat een programma maken voor BNN. Dat liet een woordvoerster van de omroep woensdag weten. Het is vooralsnog een eenmalig uitstapje voor de vaste VARA-presentator. De serie gaat over televisievrouwen, maar verder is er inhoudelijk nog niets over bekend. De show is vanaf december te zien op Nederland 3. Lees verder
Pedo
Nederland heeft met de pedofielenpartij weer volop aandacht gekregen van de buitenlandse media. De uitspraak van de rechtbank in Den Haag maandag dat de partij niet verboden wordt, is geplaatst in kranten in vrijwel alle uithoeken van de wereld. Ook op internet is er veel aandacht voor de ‘perverselingen die macht willen’. De berichtgeving is onder meer gebracht door grote persbureaus als Associated Press en Reuters en wereldwijd overgenomen door landelijke en veel lokale media. Lees verder
Gonny
Buren beschuldigen het kort geleden benoemde Tweede Kamerlid Gonny van Oudenallen er in weekblad Nieuwe Revu van dat ze jarenlang haar sociale huurwoning illegaal heeft onderverhuurd. Lees verder
3FM
Radio 3FM en de Wereldomroep gaan vanaf 1 augustus dagelijks een twee uur durend programma maken voor Nederlandse militairen in Uruzgan. Uruzgan FM zal elke werkdag live vanuit Hilversum worden doorgespeeld aan het ministerie van Defensie, dat het signaal via de satelliet doorstuurt naar de vier grootste legerbases in Uruzgan. Lees verder
Nozema
Zenderbedrijf Nozema, onderdeel van KPN, moderniseert zijn antennepark. Voor de consument betekent dat ontvangst van meer digitale televisie- en radiokanalen. Klanten die via KPN televisie kijken, kunnen over enkele maanden uit meer zenders kiezen. KPN/Nozema heeft onlangs het Amerikaanse bedrijf Harmonic in de arm genomen om het netwerk op te waarderen. Met de uitbreiding wil KPN de strijd aangaan met de kabelbedrijven die op dit moment enkele tientallen tv-zenders méér aanbieden. De opwaardering is mogelijk door verbeterde compressietechnieken, waardoor meer tv- en radiokanalen ‘door de lucht geperst’ kunnen worden. Daarmee biedt KPN zijn abonnees van Digitenne en KPN TV een breder programmapakket én nieuwe diensten aan. De aankondiging van de plannen heeft bij de KPN-klanten echter onrust veroorzaakt. Want om het huidige MPEG-2-signaal te ontvangen, is een settopbox nodig. Dit ‘doosje’ is echter ongeschikt voor MPEG-4. Lees verder