Hogere omzet en hoger verlies voor Sirius Satellite Radio

Sirius Satellite Radio heeft het tweede kwartaal van 2006 afgesloten met een hoger verlies dan dezelfde periode in 2005. Desondanks maakt de aanbieder van satellietradio in de Verenigde Staten zich nog geen zorgen om de toekomst. Mede doordat de omzet steeg verwacht Sirius al in 2007 de eerste winst te boeken. Om nog meer abonnees binnen te halen zal Sirius dit najaar een grootschalige reclamecampagne starten, waar onder meer Howard Stern een prominente rol in zal spelen.

Sirius wist het tweede kwartaal van dit jaar ruim 600.000 nieuwe abonnees te winnen, waarmee het wederom rivaal XM aftroeft. Deze wist het tweede kwartaal van dit jaar ‘slechts’ 398.000 nieuwe abonnees binnen te halen. Het totaal aantal abonnees van Sirius bedraagt nu 4,6 miljoen, tegenover 6,9 miljoen voor XM. Vooralsnog blijft XM nog de grootste, maar las het aan Sirius ligt zal dit niet lang meer duren. Want terwijl XM de voorspelling van het totaal aantal leden aan het einde van 2006 naar beneden schroefde naar 7,7 miljoen, verwacht Sirius juist hoger uit te komen dan de huidige prognose van 6,2 miljoen abonnees.

Vooralsnog moet er nog steeds flink geld bij Sirius, want het afgelopen kwartaal draaide het concern een verlies van $237,8 miljoen. De omzet daarentegen steeg naar $150 miljoen, een verdrievoudiging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2005. Mede door de sterk stijgende omzet verwacht Sirius al in 2007 voor het eerst winst te gaan maken.

En om winst te kunnen maken heeft Sirius meer abonnees nodig. Om dit voor elkaar te krijgen zet de aanbieder van satellietradio ter promotie haar twee grootste troeven in: America Footbal (NFL) en Howard Stern. En met vooral deze laatste heeft Sirius misschien wel één van de beste verkopers ter wereld in huis, want Stern weet altijd wel weer ergens mee in de publiciteit te komen. Zo was er eerder dit jaar #de rechtzaak tussen Stern en zijn voormalige werkgever CBS Radio, waarbij Stern in menig radio- en televisieprogramma te gast was. Natuurlijk maakte de ‘King of all Media’ daarbij regelmatig reclame voor zijn baas. Hetzelfde deed Stern al eind vorig jaar, net voor hij overstapte naar Sirius. Met de nieuwe reclamecampagne gaat Stern zijn fans, die nog geen abonnement op Sirius hebben genomen, alsnog proberen over te halen om dit te doen. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten