Radio is een het zapbestendige medium

Het vermijden van reclame op radio en tv is een groeiend probleem geworden. De radio heeft er over het algemeen weinig last van. Maar dat is geen garantie voor effectiviteit van een reclamespot. Radio is een buitengewoon zapbestendig medium volgens Admap. Terwijl de televisie steeds meer last heeft van reclamemijdend gedrag, wordt er door radioluisteraars nauwelijks tussen de zenders gezapt.

Dat betekent niet automatisch dat radiocommercials effectiever dan zijn tv-spotjes. Door een radiocommercial te voorzien van een herkenbare jingle of een karakteristieke spot, neemt de attentiewaarde toe. Ook emotie zorgt ervoor dat radioreclame beter beklijft.

En omdat radiozendtijd veel goedkoper is dan televisie, is het mogelijk met hetzelfde budget een veel hogere frequentie te halen, en ook dat komt de herinneringswaarde ten goede. Door het ontbreken van de mogelijkheden om beeld te laten zien, is radio niet voor elk product het ideale medium. Maar nu tv meer onder druk komt te staan, worden de vooruitzichten voor radio steeds beter. [Admap/Marketingonline/Radio.NL]

Gerelateerde berichten