Alles is precies gegaan zoals hij voorspeld had, houdt John de Mol vol, na het eerste jaar Talpa. „Iedereen heeft het alleen maar over die tv-zender en hoe slecht die draait. Onzin. We zijn nog maar net begonnen.” ,,Het is helemaal niet zo moeilijk om een programma te bedenken waar miljoenen mensen naar kijken. Zet tien mensen in een vliegtuig. Geef ze negen parachutes mee. Stuur dat vliegtuig de lucht in, zet op tien kilometer hoogte de motor uit en zie maar wat er gebeurt. Gegarandeerd: acht miljoen kijkers. Of laat een groepje mensen Russische roulette spelen. Degene die het overleeft, krijgt een miljoen. Zoiets. Zullen ook miljoenen mensen naar kijken. Maar dat gaat me veel te ver. Ik weet waar de grenzen liggen.”
John de Mol (51) is inmiddels zo’n dertig jaar tv-maker. Het heeft hem miljarden opgeleverd. „Voor 99 procent van de tv die ik heb gemaakt, zou ik zelf nooit thuis blijven”, vertelt hij in zijn werkkamer in het Larense Talpa-pand. „Maar een programma bedenken en lanceren waar miljoenen mensen naar kijken, waar ze de dag erna met z’n allen over napraten, dat is het mooiste wat er is. Een tijd terug was ik in Los Angeles. Daar zag ik boven op een groot gebouw een enorm billboard met de aankondiging van een programma dat ik heb bedacht. Dat geeft zo’n enorme kick.” Lees verder
Talpa
Talpa had met voetbal een sterke troef in handen maar heeft geblunderd. De nieuwe zender van John de Mol minacht de kijkers en krijgt nu de rekening gepresenteerd. In het interview in Trouw van afgelopen zaterdag stelt John de Mol: ,,Talpa is geen mislukking. Wij zijn net een jaar bezig en hebben gemiddeld een marktaandeel van een procent of zeven. Dat is een goed resultaat.’’ Deze redenering is een fraai voorbeeld van ’lies, damned lies and statistics’. Talpa heeft inderdaad een marktaandeel van gemiddeld zeven procent. Maar dit gemiddelde is alleen totstandgekomen dankzij de veelbelovende start in de eerste maanden van Talpa’s bestaan: Tien procent marktaandeel in het najaar van 2005 : een uitstekend resultaat. Lees verder
Blik
Het televisieprogramma Blik op de Weg mag geen gebruikmaken van C2000, het nieuwe digitale communicatiesysteem voor de hulpdiensten. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de bestuursrechter in Arnhem. Minister Johan Remkes (Binnenlandse Zaken) is er blij mee, zei zijn woordvoerder woensdag. Lees verder
Planet
De natuurzender Animal Planet wijdt zondag een eerbetoon aan de omgekomen krokodillenjager en presentator Steve Irwin. Tussen 06.00 uur ’s ochtends en 01.00 ’s nachts zendt de omroep in twee lange blokken dertien afleveringen uit van het programma ‘Crocodile Hunter’. Lees verder
Noodkrant
Het regionale dagblad TC Tubantia is donderdagmorgen voor een aantal edities met een noodkrant verschenen. De overige abonnees ontvangen hun dagblad met vertraging. Lees verder
Digitenne
De regeringsdruk voor snelle digitalisering van de ether is onverantwoord, zegt Vecai. De analoge ether gaat om naar digitaal. Per 26 november 2006 moet dat zijn beslag krijgen. Dan zullen zo’n 70.000 huishoudens met een dak- dan wel harkantenne digitaal moeten kunnen kijken. KPN draagt daar zorg voor met Digitenne. Maar Digitenne stoort op de kabel, zo is eerder gebleken. Lees verder
Zorgenkindje
Het zogeheten programmeermodel is nog maar een halve week op stoom, of Nederland 2 dreigt al het zorgenkindje van de publieke omroep te worden. Kijkers weten het net voor achtergrond, zingeving en debat maar moeilijk te vinden. Lees verder
Overname
De Europese Commissie stemt in met de overname van Casema en Multikabel door Cinven en Warburg Pincus. De Commissie oordeelt dat het bundelen van de twee kabelexploitanten door de investeringsmaatschappijen niet leidt tot een verstoring van de concurrentieverhoudingen. Casema en Multikabel hebben maar een zeer geringe overlap in breedbandtoegang en vaste telefoniediensten en zelfs geen overlap in hun werkgebied voor televisiediensten. Lees verder
Filmpje
Klanten van digitale televisie van Essent Kabelcom kunnen vanaf oktober hun zelfgemaakte filmpjes op televisie terugzien. ZiZone.tv begint dan met het uitzenden van producties van kijkers. Dat heeft Essent Kabelcom donderdag laten weten. ZiZone zendt volgens het kabelbedrijf als eerste ter wereld videobijdragen van consumenten uit. Er zijn op het internet al veel sites te vinden waar mensen hun privéfilmpjes kwijtkunnen, zoals Youtube en Shoobidoo van KPN. Maar deze beelden verschijnen niet op televisie. KPN is wel van plan in de toekomst ook zelfgemaakte beelden op televisie uit te zenden. Lees verder