De strijd om de kijkcijfers

De strijd om de kijkcijfers voor het nieuwe televisieseizoen is weer begonnen. Elke tv-zender wil natuurlijk zoveel mogelijk kijkers trekken, want dat bepaalt de hoogte van de reclame-inkomsten voor de zender. In Nederland worden de kijkcijfers gemeten door 1200 gezinnen, deze bepalen dagelijks welk tv-programma het best bekeken wordt, en welke niet.

Metingen
Kijkcijfers worden gemeten met een kastje en een afstandbediening. Elke persoon in een gezin die zo’n kastje heeft moet via de afstandbieding aangeven naar welke zender men kijkt. Wanneer men naar een andere tv-zender gaat kijken moet men dat ook aangeven. Zo wordt elke dag per seconde precies bijgehouden waar de kijkers dagelijks naar kijken.

De identiteit van 2700 personen uit 1220 gezinnen wordt streng geheim gehouden. In totaal werken per jaar 6000 huishoudens mee aan de metingen.

’s Nachts worden de gegevens naar Hilversum verstuurd. Intomart GFK verzamelt en controleert alles op volledigheid en betrouwbaarheid. Daarna gaat het naar TVtimes, wat de informatie weer controleert, en de volgende morgen rond 07.30 uur staan de kijkcijfers op de website Kijkonderzoek.nl.

Betrouwbaarheid
Maar of deze meting betrouwbaar is! Wat namelijk nog niet gemeten wordt zijn de nieuwste mediatechnieken. Tv kijken op een mobieltje, een groot scherm in een café of op een pc, dat wordt nog niet gemeten.

Omroepbazen bekijken dagelijks de kijkcijfers. Als een omroep veel kijkers trekt zijn de adverteerders ook blij, want daar gaat het allemaal om. Frank Eijken, commercieel directeur van RTL Nederland vindt de kijkcijfers van levensbelang. “Elke dag wordt je opnieuw afgerekend, hebben we het goed gedaan of slecht gedaan.” Niet alleen bij de commerciële omroepen, maar ook de publieke omroepen willen natuurlijk zo veel mogelijk kijkers trekken. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten