Klachten over ‘dieronvriendelijk’ tv-spotje Versatel

De Reclame Code Commissie en de Dierenbescherming hebben veel klachten ontvangen over een spotje van telecombedrijf Versatel. In het filmpje lijkt een duif zich te pletter te vliegen tegen een raam.

De Reclame Code Commissie heeft besloten twee klachten in behandeling te nemen, meldde een woordvoerder. Versatel is niet van plan het spotje van de buis te halen.

Bij de Dierenbescherming kwamen in een week 150 klachten binnen. Kijkers reageren volgens de Dierenbescherming geschokt en geërgerd. Een woordvoerder van de Dierenbescherming noemt de reclame ,,smakeloos”. De Reclame Code Commissie ontving zeven klachten met vrijwel gelijke strekking. ,,Het gaat te ver”, lichtte een woordvoerder de aard van de meldingen toe.

Versatel heeft de Dierenbescherming enkele weken geleden op de hoogte gebracht van het spotje. Het bedrijf benadrukt dat de dood van de duif in scène is gezet. In werkelijkheid vloog de vogel het raam uit. Het dier dat dood neervalt, leefde al niet meer en is niet doodgemaakt voor de commercial.

Ook bij het bedrijf zijn e-mailtjes en telefoontjes binnengekomen, bevestigde een woordvoerder van Versatel dinsdag. ,,Maar dat gebeurt altijd”, aldus Versatel. Klagers worden gerustgesteld. ,,Het is grappig bedoeld.” De Reclame Code Commissie behandelt de zaak op 8 februari. [AlgemeenDagblad/Radio.NL]

Gerelateerde berichten