Nederlandse jongeren mijden televisie

Nederlandse jongeren besteden meer tijd aan internetten, vooral MSN’en, dan aan televisie kijken. Dat zegt intenetpartij Kaboem. Kaboem, inmiddels eigendom van internetexploitant Ilse Media, en afhankelijk van de overheveling van reclamegelden van televisie naar internet, publiceert met genoegen de uitkomsten van eigen, ontgeverifieerd onderzoek. De cijfers bevestigen evenwel andere onderzoeken op dit terrein.

Wat veel ouders al om zich heen zien, bevestigt jongerenmarktonderzoeker Kaboem: de televisie is niet meer het kampvuur waar hele huishoudens zich omheen scharen. Jongeren kiezen voor een ander beeldscherm dan de ouders.

Uit het onderzoek van Kaboem blijkt dat 61 procent van de jongeren tussen de negen en vijftien jaar de meeste tijd besteden achter het beeldscherm van de computer. Het dagelijks gemiddelde onder de 2.500 respondenten van het onderzoek ligt boven de drie uur internetten per dag.

Veruit de populairste activiteit tijdens de online uren is chatten via MSN Messenger. Dat doet 81 procent. Spelletjes spelen is de op één na populairste activiteit, met 63 procent. Muziek downloaden (55 procent), surfen (53 procent) en plaatjes zoeken (48 procent) gaan nog voor e-mailen. Dat staat op een karige zesde positie met 47 procent.

Nog geen derde van de jongeren, 28 procent, brengt de meeste tijd door achter de televisie. Vijf procent van de ondervraagden zegt de meeste tijd door te brengen met de mobiele telefoon en de radio. Een typisch verschijnsel overigens onder jongeren is dat ze meerdere media tegelijk gebruiken, zowel internetten als televisie kijken tegelijk bijvoorbeeld. Verder stelt Kaboem dat 66 procent van de ondervraagden over eigen homepages beschikt.[Planet/Radio.NL]

Gerelateerde berichten