Hollywood heeft zondag miljoenen dollars neergeteld voor dertig seconden reclametijd per aankomende ‘blockbuster’. De verschillende filmstudio’s gaven één tot twee miljoen dollar uit om hun favoriete filmproject bij de ongeveer negentig miljoen kijkers onder de aandacht te brengen. Steven Spielbergs ‘War of the worlds’ en ‘Batman begins’ waren de grootste titels die zondag op de buis voorbij kwamen.
Spielberg en hoofdrolspeler Tom Cruise lieten zondag voor het eerst ‘echte’ beelden zien van de film, die gaat over een buitenaardse aanval op de aarde. De film gaat op 29 juni wereldwijd in première. Ook van de oorsprong van Batman werden tijdens de Superbowl de eerste ‘sprekende’ beelden gepresenteerd. De film, geregisseerd door ‘Memento’-filmmaker Christopher Nolan, vertelt de oorsprong van de vleermuisman en laat de eerste vier films buiten beschouwing.
Andere films die tijdens de American football-finale werden ‘gepusht’ waren onder meer de footballfilm ‘The longest yard’, met Adam Sandler en Chris Rock, ‘The pacifier’, met Vin Diesel als babysit, de avonturenfilm ‘Sahara’, met Matthew McCaughey en Penelope Cruz, en het actievervolg op ‘XXX’, met Ice Cube. In het verleden is gebleken dat de miljoeneninvestering zijn vruchten afwerpt door het gigantische kijkerspubliek dat op een dag wordt behaald. [Novum/Radio.NL]