Sanoma denkt aan Libelle-tv

Teruglopende advertentie-inkomsten teisteren Sanoma Uitgevers. Een veranderend medialandschap schept nieuwe mogelijkheden. ‘Het afgelopen jaar was lastiger dan verwacht. Veel adverteerders hebben te maken met druk op de marges. Dat leidde tot budget-cuts’. Dat zegt Pim de Wit, bestuursvoorzitter van Sanoma Uitgevers, de Nederlandse tak van Sanoma Magazines.

De uitgever van bladen als Libelle, Autoweek en Donald Duck, zag de advertentie-inkomsten het afgelopen jaar met 14% teruglopen. En waar Sanoma als marktleider lange tijd de verleiding heeft weerstaan om grote kortingen te geven, is dat mantra overboord gegooid. ‘We hebben wat diepere kortingen gegeven dan voorheen’, bekent De Wit. Hoe groot die zijn, wil hij niet zeggen, maar het beeld op de hele mediamarkt is somber. ‘Het verschil tussen bruto- en netto-mediabestedingen is enorm opgelopen. Ik weet dat bij de tv kortingen tot 70% worden gegeven.’

Mede door de teruglopende advertentie-inkomsten daalde de omzet het afgelopen jaar, waar de omzet van heel het Finse concern juist wel groeide. ‘Ik moet dan ook regelmatig komen uitleggen waarom de Nederlandse markt achterblijft’, vertelt de Wit. Hij schetst vervolgens een zogenoemde ‘perfect storm’, een toevallige samenkomst van verschillende negatieve krachten. ‘De supermarktoorlog heeft geleid tot margeverkrapping bij adverteerders. Dat gaan ze dan vervolgens ergens anders weer proberen terug te halen.’

Ook het fragiele consumentenvertrouwen in Nederland speelt volgens hem een rol. ‘De moord op Theo van Gogh heeft wel wat met mensen gedaan. En we hebben een zuinige regering. Die doet heel weinig om de economie te stimuleren, maar schept wel onzekerheid over de toekomst. Er is veel onduidelijkheid over eerder stoppen met werken. Dat maakt mensen nerveus.’ In dat onzekere klimaat is het moeilijk ondernemen, wil De Wit maar zeggen.

De uitgever heeft zich de afgelopen jaren bovendien belemmerd gevoeld om initiatieven op bijvoorbeeld televisie te ontplooien. Het onlangs gepubliceerde WRR-rapport over een nieuw mediabeleid schept volgens De Wit nieuwe mogelijkheden. Tot nu toe mocht Sanoma geen televisieprogramma’s maken die zijn afgeleid van een tijdschrifttitel. De Wit verwacht dat dat gaat veranderen met de komst van nieuwe distributievormen. ‘Wij zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd om een aantal digitale televisiekanalen op te zetten. Denk bijvoorbeeld aan Libelle-tv of samen met Margriet een vrouwenkanaal.’ Sanoma praat over themakanalen met onder andere Talpa van John De Mol. ‘Maar ik zou ook graag iets willen doen met de publieke omroepen’, aldus De Wit. Die waren de afgelopen jaren terughoudend, maar ‘beseffen nu dat er veranderingen in de media zitten aan te komen’.

De Wit ziet vooral kansen door tijdschrift, internet en televisie te combineren. Als eigenaar van Ilse Media (onder andere Startpagina, Nu.nl) heeft Sanoma al het grootste bereik op internet in Nederland. [Financieele Dagblad/Radio.NL]

Gerelateerde berichten