John de Mol vraagt creatieve geesten in de Verenigde Staten om ideeën voor televisieprogramma’s. Hiervoor heeft de programmamaker de website talpacreative.com gelanceerd, waarop mensen zich kunnen inschrijven en hun plannen kunnen plaatsen. De Mol hoopt vooral dat er een goed format uit komt rollen voor een realityserie, het genre waarmee hij eerder wisselend succes had met de programma’s Big Brother en de Gouden Kooi.
Bezoekers kunnen op de site ook reageren op plannen van anderen. “Het idee erachter is dat iedereen met een goed plan zich op de site kan melden”, legt een woordvoerder van De Mol uit. “We gaan proberen het vervolgens tot een programma om te toveren.”
Afhankelijk van de expertise van de bedenker ontwikkelt de 53-jarige televisiemaker het programma samen met hem of haar. De Mol belooft dat hij niet met goede ideeën van anderen aan de haal zal gaan om de winst vervolgens in eigen zak te steken. “We kijken hierbij wel hoeveel gevoel iemand bij de televisiebranche heeft”, legt de woordvoerder uit. “Daarvan zal ook afhankelijk zijn in hoeverre diegene mede-eigenaar van het programma wordt.”
De Mol richt zich vooralsnog slechts op Amerikanen voor ideeen, maar het is de bedoeling dat de programma’s in Nederland worden uitgewerkt en aan andere landen verkocht. “Het is een activiteit van Talpa USA en de Amerikaanse markt is erg groot”, legt de woordvoerder uit. “Vooralsnog hebben we nog geen plannen om een dergelijke site in Nederland te introduceren. Maar het is een community, dus Nederlanders kunnen ook een steentje bijdragen.”
De Mol verkocht al eerder succesvolle shows als Big Brother, Fear Factor en Gooische Vrouwen aan het buitenland. Momenteel werkt hij aan het format voor de show ‘Can’t buy me love’, een afvalrace onder vrijgezellen die zich afspeelt in de villa in Eemnes die eerder dienstdeed als de Gouden Kooi. [Novum/Radio.NL]