Donna heeft de eerste vijf maanden van dit jaar goede zaken gedaan. De hitzender van de openbare omroep VRT zag haar marktaandeel namelijk met 2,1% stijgen. Concurrent Q-music daarentegen ging met 1,6% naar beneden. Voor de VRT was er overigens meer goed nieuws, want naast Donna stegen ook Radio 1, Radio 2 en Studio Brussel.
Afgelopen woensdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de halfjaarlijkse luistercijfers. Golf 16 bevat dan ook de periode januari tot en met mei 2008.
Radio 2 omhoog
De familiezender Radio 2 wist de eerste vijf maanden een deel van het verlies uit de vorige periode goed te maken. Het station steeg namelijk met 0,6% naar 29,9% marktaandeel. Daarmee staat Radio 2 nog altijd hoog en droog bovenaan de lijst van best beluisterde radiostations in Vlaanderen.
Q is good for…Donna
De tweede plek blijft nog altijd in handen van de commerciële hitzender Q-music. Wel moest het station flink wat inleveren, want het marktaandeel daalde van 17,6 naar 16,0%. Dit grotendeels ten gunste van concurrent Donna. De hitzender van de VRT voerde begin dit jaar een aantal ingrijpende wijzigingen door en dat heeft de zender geen windeieren gelegd. Het marktaandeel steeg namelijk met 2,1% naar 14,3%.
Ook Radio 1, Studio Brussel en 4FM in de plus
Ook het alternatieve jongerenstation Studio Brussel deed goede zaken en steeg naar 10,0% (+1,8%). Evenals Radio 1 dat het marktaandeel naar 9,9% zag stijgen. Een plus van 1,1%.
4FM, het zusje van Q-music, ging licht omhoog van 6,0 naar 6,2%. In februari van dit jaar startte de zender met een nieuwsprogramma in de ochtend, waarmee het probeert te concurreren met ‘De ochtend’ van Radio 1 en het regionale ‘Ochtendpost’ van Radio 2. Het komend half jaar zal moeten blijken of deze ingeslagen weg aanslaat.
Klara omlaag
Het klassieke radiostation Klara daalde naar 2,0%, terwijl nieuwkomer Nostalgie opende met 0,7% marktaandeel. Echt veel kan over dit marktaandeel niet gezegd worden, aangezien het station pas in maart van start ging en dus maar voor de helft meedeed in deze meting.
Bij de ketenradio’s mag Topradio zich deze keer de beste noemen. Het marktaandeel daalde hier met 0,1% naar 0,6%, maar Be One en Contact gingen harder onderuit. Zowel Be One als Contact daalden naar 0,5% (-0,4%).
Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Bel RTL aan kop staan. Wel moest het station iets inleveren, waardoor het marktaandeel nu 19,5% bedraagt. Contact daarentegen ging omhoog (+0,5), evenals VivaCité. Het regionale netwerk van de RTBF noteerde eveneens een half procent meer dan de vorige meting. Nostalgie ging weer iets omlaag, terwijl La Premiére licht steeg.
Ook de komende jaren mogen Bel RTL, Contact en Nostalgie blijven strijden om de gunst van de luisteraar. Onlangs werd bekend dat zij tot de winnaars behoren van de recente herverdeling van FM-frequenties in Wallonië. [RS/Radio.NL]