Headlines uit de krant: donderdag 18 september

Radio 1 was saai en moest scherper, sneller en luchtiger om meer marktaandeel te halen. Maar de eerste reacties op de ombouw van de zender zijn kritisch. ‘Er is geen enkele diepgang meer.’ Niet dat Henk van Hoorn blij was met het oude Radio 1: niet informatief, slecht gepresenteerd en saai. Maar de resultaten van de drie weken geleden ingevoerde vernieuwde programmering stemmen de oud-NOS-radiobaas niet vrolijk. ‘Het is los zand. Er zit geen samenhang in, geen relatie tussen de onderwerpen. Het is de hele dag continu gebabbel. Weinig variatie. En weinig muziek, dus je hebt geen rust.

Vroeger had ik Radio 1 weleens de hele dag aanstaan, maar dat houd ik niet meer vol. Er is vooral geen enkele diepgang meer. De reportages zijn geen reportages, maar een soort sfeertekeningen. Waar is de journalist gebleven die iets uitzoekt en gewoon vertelt hoe het zit?’ De vernieuwing van Radio 1 werd in gang gezet vanwege het gestaag dalende marktaandeel – van 9 naar 7 procent de afgelopen jaren. ‘Er luisteren niet minder mensen naar Radio 1, dat zijn er zo’n 2,5 miljoen per week’, legt zendermanager Laurens Borst uit. ‘Maar de mensen luisteren wel korter. Dus hebben we geprobeerd de programma’s op de juiste plek te zetten, zodat mensen minder snel afhaken.’ Radio 1 moest meer urgentie uitstralen, meer variatie brengen en dichter bij de luisteraar staan. Dat heeft onder meer geleid tot nieuwe tunes, die door de NOS-ombudsman al zijn bekritiseerd. Hij had ‘geen spoor van herkenning welk muziekje wat aankondigt, om over de ‘urgentie’ van de vormgeving nog maar te zwijgen.’ Borst is niet onder de indruk. ‘Die muziekjes zijn een vak apart, daar moeten mensen heel erg aan wennen. Als een krant zijn kopletter verandert, leidt dat eerst ook tot veel klachten.’ Lees verder

Oorlog
Het is oorlog in teletekstland. Een Britse aanbieder van teletekstsystemen probeert de regionale omroepen als afnemer binnen te halen. De RTV’s Noord, Drenthe en Utrecht gingen al overstag. Een vierde volgt binnenkort. Teletekst is een fenomeen. Oorspronkelijk uitgevonden door de BBC om doven en slechthorenden van ondertiteling te voorzien, groeide het uit tot dé informatiebron in de huiskamer. Met de opkomst van internet werd het medium meerdere malen dood verklaard. Maar desondanks is het nog altijd springlevend. Met zo’n drie tot vier miljoen dagelijkse gebruikers. Zelfs op internet trekt de website van teletekst veel bezoek. “Teletekst is laagdrempelig”, verklaart Jaap Abarbanel het succes. Hij is directielid bij het Nederlandse TSS, een belangrijke leverancier van teletekstsystemen in Nederland en Europa. “Alle informatie, van sport tot het weer, zit onder één navigatie. Een navigatie waar de kijker aan gewend is geraakt.” Lees verder

Bal
De eredivisie is terug, maar de NOS wacht alweer het volgende voetbalgevecht: RTL en SBS willen allebei de Champions League hebben. Het jaarlijkse miljoenenbal, dat vanavond begint met PSV tegen Atletico Madrid, is dit seizoen nog te zien bij de NOS. Maar ergens rond de jaarwisseling komt de meest prestigieuze Europese clubcompetitie weer op de markt. De vraag is of de NOS de ‘CL’ kan behouden, nu er jaarlijks ook 21 miljoen euro moet worden overgemaakt voor de nationale voetbalcompetitie, en de commerciële concurrentie ook gaat bieden. Een woordvoerder van RTL noemt de CL ‘een mooie aanvulling’ voor het voetbal dat RTL al heeft. SBS noemt het ‘een ontzettend mooi evenement’, naast onder meer de wedstrijden van het Nederlands Elftal die SBS al uitzendt. Doordat het eredivisievoetbal terug is van de commerciëlen, zijn de mogelijkheden van de NOS beperkt. De nationale omroep betaalt jaarlijks ongeveer 26 miljoen euro voor de CL. Lees verder

Googleee
Google heeft GAudi gelanceerd, een creatieve naam voor een nieuwe dienst die het mogelijk maakt om te zoeken binnen gesproken content, Google Audio Indexing. Een eerdere test wordt hiermee uitgebreid. Google testte al eerder mondjesmaat het zoeken binnen gesproken content in een klein deel van YouTube en het is niet het eerste bedrijf dat zich hiermee bezig houdt. De Universiteit Twente waagt zich aan dezelfde materie. Het is bijvoorbeeld binnen Nederlandse content mogelijk om te zoeken in het acht uur journaal en bijvoorbeeld de toespraken van Koningin Wilhelmina. Lees verder

Handelsblad
NRC Handelsblad is vandaag begonnen met de Engelstalige website nrc.nl/international. Deze richt zich op buitenlanders die geen Nederlands kunnen lezen en wel geïnteresseerd zijn in Nederlandse kwaliteitsjournalistiek. Op nrc.nl/international staat dagelijks een selectie van nieuwsberichten, achtergrondverhalen, reportages en opiniestukken over Nederlandse onderwerpen met een grensoverschrijdend belang. Daarbij valt te denken aan de militaire missie in Uruzgan, het integratie- en Europadebat, multinationals en financiële instellingen en het koningshuis. Naast nieuws, achtergronden en opiniestukken publiceert nrc.nl/international een discussieforum over actuele kwesties waaraan de namen van vooraanstaande en in het buitenland bekende Nederlanders zijn verbonden, zoals Ayaan Hirsi Ali, Geert Wilders en staatsssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken). Lees verder

RTL4-baas
RTL4-programmadirecteur Erland Galjaard heeft roddelbladen gewaarschuwd niet langer foto’s van zijn privéleven te publiceren. Doen zij dat wel, dan zal hij ze dagvaarden, zo heeft hij de bladen dinsdag per fax laten weten. SBS Shownieuws bracht dit dinsdagavond naar buiten. Een van de presentatoren van dat programma is Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds en ook hij heeft zo’n fax ontvangen. Lees verder

Gerelateerde berichten