Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep nv (TMG) heeft de totaal verspreide oplage in het tweede kwartaal van 2008 op jaarbasis licht zien stijgen, blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI. TMG zag de totaal verspreide oplage van het dagblad, inclusief gratis weggegeven exemplaren, stijgen naar ruim 700.000 exemplaren van ruim 699.000 exemplaren over het tweede kwartaal van 2007.
Het gaat in dit verband om gemiddelde oplagecijfers per dag over de genoemde periode. De totaal betaalde kernoplage daalde in het tweede kwartaal van 2008 naar ruim 623.000 van bijna 627.000 een jaar eerder. De totaal meetbare oplage kwam uit op bijna 649.000 tegen ruim 653.000 een jaar eerder.
De totaal verspreide oplage van de uitgave De Telegraaf op zondag steeg in het tweede kwartaal naar bijna 665.000 van bijna 663.000 in het tweede kwartaal van 2007. De betaalde kernoplage bedroeg bijna 632.000, een toename ten opzichte van de ruim 630.000 over het tweede kwartaal 2007. De totaal meetbare oplage bleef in het tweede kwartaal van 2008 met ongeveer 650.000 exemplaren gelijk vergeleken met een jaar eerder.
De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, de totaal betaalde kernoplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen.
De oplage van de gratis krant Spits van TMG steeg op jaarbasis met de totaal verspreide oplage naar ruim 452.000 exemplaren van bijna 447.000 in het tweede kwartaal van 2007. Spits is daarmee echter nog steeds kleiner dan Metro. De oplagecijfers over het derde kwartaal van dit jaar worden op 6 januari 2009 gepubliceerd. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]