RTL Nieuws heeft van de twee Nederlandse nieuwsrubrieken de meeste aandacht besteed aan Geert Wilders’ film ‘Fitna’. In totaal zond de nieuwsrubriek in de tijd tussen de aankondiging eind november en twee weken na de lancering in maart 98 minuten aan items uit over de antikoranfilm van de PVV-leider. Het NOS Journaal kwam uit op 85 minuten.
Het onderzoeksbureau Publistat Mediaonderzoek dat deze cijfers dinsdag publiceerde, onderzocht ook de aandacht voor de omstreden film in het buitenland. De grote internationale zenders CNN en Al Jazeera wijdden samen drie items aan de film. Het enkele item van CNN, dat werd uitgezonden voor de lancering van de film op 27 maart, leidde tot vier uur internationale televisie-aandacht voor ‘Fitna’. Al Jazeera besteedde in twee reportages zes uur aan de film, waarvan één nadat de film 27 maart was uitgebracht.
Verder constateerde het onderzoeksbureau dat Nederlandse zenders vooral aandacht hadden voor het effect van de antikoranfilm in het buitenland. Na de uitzending worden bijvoorbeeld beelden van protesten in Afghanistan en Indonesië tegen Nederland vertoond. Al Jazeera en CNN richtten zich daarentegen vooral op de effecten van de film op Nederland. Zo had de eerste zender vooral oog voor de reactie van de Nederlandse moslimgemeenschap.
Geert Wilders maakte zijn plannen voor de film bekend op 27 november vorig jaar. Publistat Mediaonderzoek heeft vanaf die datum de uitzendingen van RTL Nieuws om 19.30 uur en NOS Journaal om 20.00 uur gescreend op aandacht voor ‘Fitna’, alsmede alle uitzendingen van CNN en Al Jazeera. Het onderzoek liep tot 9 april. [Novum/Radio.NL]