De uitgaven voor televisiereclame zijn in het derde kwartaal 2008 met 5,7% gestegen tot een bedrag van ruim 180 miljoen euro. Dit is een toename van negen miljoen euro ten opzichte van het derde kwartaal 2007. De stijging is opvallend, omdat in 2007 ook al een sterke stijging (toen 11%) werd gerealiseerd in het derde kwartaal.
Het betreft hier de netto bestedingen, na aftrek van kortingen, voor televisiereclame in reclameblokken. De overige bestedingen, zoals voor branded content, zijn nog niet in deze cijfers opgenomen.
De stijging in Q3 is opmerkelijk, omdat in deze periode de kredietcrisis in volle hevigheid is losgebarsten. Adverteerders kiezen in deze situatie voor een veilige investering in het bewezen succes van televisiereclame. De stijging in het derde kwartaal wordt ook geholpen door de uitzendingen van de Olympische Spelen in augustus.
Paul van Niekerk, directeur SPOT: “Dit is voor dit jaar het derde kwartaal op rij dat de televisiebestedingen flink stijgen. De ervaring met de ROI (Return of Investment) van televisie blijft onverminderd positief. Nu de macro-economische vooruitzichten allerminst gunstig zijn, zoeken adverteerders naar de meest efficiënte communicatie voor hun producten en vinden dat bij televisiereclame.” [Radiowereld.NL]