Telegraaf Media Groep nv (TMG) ziet af van investeringen in een zogeheten Berliner-formaat voor dagblad De Telegraaf, aldus woordvoerder Hans Elekan van TMG woensdag tegen Dow Jones Nieuwsdienst in een toelichting op een persbericht van de onderneming dinsdag nabeurs. Daarin gaf het bedrijf aan de drukpersen niet te vervangen en diverse onderdelen met een totale geschatte omzet van bijna EUR40 miljoen voor 2008 in de etalage te zetten.
“We hebben toekomstscenario uitgerekend op basis van de investering in Berliner. Daarmee zou een bedrag van bij benadering EUR130 miljoen mee zijn gemoeid. Uit die berekening vloeit voort dat we die investering beter niet kunnen doen. Blijft over dat we nog altijd kunnen investeren in tabloid. Dat vereist een investering van enkele tientallen miljoenen euro, waarmee we dan op elke pagina in kleur kunnen drukken. Daarover is nog geen beslissing genomen”, aldus Elekan.
Berliner is het formaat waarop Het Financieele Dagblad wordt gedrukt. Tabloid is nog een formaat kleiner, waarop onder meer de TMG-uitgave Spits wordt gedrukt.
TMG zet een aantal zogeheten assets in de etalage die per saldo verlieslatend zijn, aldus Elekan. Voor Nederland zijn dat de magazines Elegance, Residence, Hitkrant, JAN, FHM, CosmoGirl! en Motoplus. Het verkoopproces zal in de komende weken worden gestart.
De titels Privé, Vrouw en Autovisie zullen geen onderdeel uitmaken van de verkoop, omdat deze titels nauw zijn gelieerd aan dagblad De Telegraaf en de markten die het bedrijf bedient. Ook het 84%-belang in Media Librium bv, marktleider in digitale out of home-media wil TMG afstoten.
In Zweden gaat het om het portfolio van magazines en internetsites in het segment van de woon-, interieur- en design-, (zeil)boten- en golf- en vrouwenbladenmarkt.
In Oekraïne staat het portfolio van magazines met bijbehorende internetsites in de etalage. “We misten in Zweden en Oekraïne schaalgrootte, die we autonoom en via acquisities hebben getracht te verwerven. Dat is in deze twee landen niet gelukt. Het is niet onze intentie om ons terug te trekken naar onze thuisbasis Nederland, maar de financiële doelstelling zijn voor ons zeer belangrijk. Daarom stoten we deze activiteiten af”, aldus Elekan.
TMG heeft bij de halfjaarcijfers de doelstelling als volgt geformuleerd: voor dit jaar een EBITA-marge van minimaal 8%, en 15% op de langere termijn. Bij de jaarcijfers over 2007 stelde het bedrijf zich ten doel eind 2009 een EBITA-marge te behalen van 15%.
“We hebben aangegeven dat de EBITA-marge jaarlijks duidelijk kan stijgen. Op de Schaal van Mock is dat circa 10%. Dat betekent dat wij denken, met de doelstelling voor 2008 in het achterhoofd van minimaal 8%, dat 15% aan het eind van 2009 niet gehaald zal worden. Het is wel onze ambitie, maar we verwachten dat dit percentage nu later zal worden gerealiseerd”, aldus het management van TMG in augustus bij de halfjaarcijfers van dit jaar.
Bij die toelichting stelde het management tevens deze doelstellingen als “heilig” te beschouwen. “We hebben indertijd aangegeven dat we alle onderdelen van de groep tegen het licht houden. Dat hebben we ook gedaan met de nu te desinvesteren onderdelen. Dit impliceert dat niet uitgesloten is dat er nog meer assets zijn die uiteindelijk in de verkoop worden gedaan”, aldus de woordvoerder woensdag.
Elekan stelt dat het momenteel erg lastig is in te schatten wanneer de verkoop van de genoemde onderdelen zal zijn afgerond. “Er lopen nu al enige gesprekken, meer kunnen we er nu niet over zeggen.”
Overigens is TMG na verkoop van tijdschriften en websites niet helemaal weg uit Oekraïne. “We hebben daar nog Obzor, een gratis krant die is geschoeid op de Sits-leest. Daarover is nog geen beslissing gevallen”, geeft de woordvoerder aan.
Bij de aangekondigde verkoop verdwijnen bij TMG 351 full time equivalents (FTE). Elekan geeft aan dat dit aantal buiten het al eerder door TMG aangekondigde aantal van 425 FTE’s valt die het bedrijf via een sanering wil schrappen.
Het tijdschrift Carp verdwijnt op papier en is na 2008 alleen nog online leesbaar. “Het is aannemelijk te stellen dat het bij deze transmissie blijft. Bladen als Privé en Autovisie lenen zich er niet voor om de printversie te schrappen”, zegt Elekan. TMG streeft sinds enige tijd een multimediale strategie na. Daartoe verwierf het bedrijf dit jaar een strategisch belang van 12% in de Duitse televisiegigant ProSiebenSat.1 Media ag. Het aandeel TMG noteert woensdag rond 14.15 uur 0,7% lager op EUR14,00 bij een ASX die 2,1% daalt. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]