Headlines uit de krant: woensdag 21 februari

Viola Holt komt binnenkort op gesprek. Ze zou het ontzettend leuk vinden iets voor de zender te doen. RNN7-directeur Leo Houkamp twijfelt nog. „Ik weet nog niet of ze past bij onze doelgroep.’’ Leuk vindt hij zo’n aanbod wel. Het betekent toch dat RNN7 steeds meer in het oog springt bij mensen buiten Rotterdam. En dat past precies in het landelijke avontuur dat Houkamp voor ogen heeft.

De oplettende kijker zal het vast niet zijn ontgaan. Sinds RNN7 eind vorig jaar niet alleen in Zuid-Holland, maar ook in Zeeland en Noord-Holland te ontvangen is (een potentieel bereik van 6,5 miljoen kijkers), heeft de omroep de aanval op een plek aan het landelijke omroepfirmament definitief ingezet. Had de zender al een eigen show-, sport-, en nieuwsprogramma, tegenwoordig kan de kijker er elke avond terecht voor de Belgische successoap Wittekerke, de Canadese detective-serie Cold Squad én een speelfilm. Veel Rotterdams is daar niet meer aan. Maar RNN7 was volgens Houkamp altijd al bedoeld om uit te groeien tot een landelijke familie- en nieuwszender � la RTL4 en SBS6. Lees verder

NOS
Naast pure nieuws- en sportgebeurtenissen gaat de NOS dit jaar ook een aantal andere evenementen uitzenden die zorgen voor ,,sociale cohesie” in Nederland. Dat zei NOS-directeur Gerard Dielessen maandag. Naast nieuws en sport heeft hij een afdeling ‘evenementen en ontwikkeling’ opgezet die dergelijke uitzendingen moet verzorgen. De NOS-leidinggevende heeft een aantal evenementen op het oog die zijn omroep rechtstreeks gaat uitzenden. Zo denkt hij aan het Zomercarnaval in Rotterdam, het 75-jarig bestaan van het Havenbedrijf Rotterdam, het 75-jarig bestaan van de Afsluitdijk, de activiteiten in het kader van Pink Ribbon en de herdenking van de geboortedag, vierhonderd jaar geleden, van zeeheld Michiel de Ruyter. Lees verder

Tv reclame
De Britten zien momenteel meer tv-reclame dan ooit tevoren. Dat blijkt uit onderzoek van marketingorganisatie Thinkbox op basis van gegevens van BARB. Hiermee spreken de feiten eerdere verwachtingen omtrent tv-commercials tegen. Dagelijks worden op de Britse televisie zo`n 2 miljard spotjes bekeken. Reden is vooral de groei van commerciële televisie. In 2006 kwam de commerciële impact van tv-reclame, gemeten als het aantal keren dat één lid van een doelgroep één commercial bekijkt, 1% hoger uit dan in 2005. Thinkbox verwacht dat deze impact tot het jaar 2012 blijft groeien. Het toenemend gebruik van tv-technologie als breedband en personal video recorders heeft geen negatief effect op televisiereclame. Lees verder

A-Team
Wie kent ze nog, het groepje eigenzinnige commando’s dat als huurlingen met een busje door Amerika trok na een ontsnapping uit de gevangenis. We ze bijna vergeten is: de uitgekookte ‘Hannibal’ Smith met zijn onafscheidelijke sigaar (acteur George Peppard), de charmante regelneef Templeton ‘Face’ Peck (Dirk Benedict), BA oftewel Bosco Baracus (Mister T.) en ‘Howlin Mad Murdock’ (Dwight Schultz), de piloot met licht krankzinnige trekjes. RTL 7 heeft de legendarische serie, destijds uitgezonden door de TROS, kort geleden van de plank gehaald. Dagelijks om zes uur kunnen we zien hoe de teamleden al bommenleggend, schietend, vechtend en grappend vermeend onrecht bestrijden. De stokoude serie trekt daar in de vooravond nog altijd rond de 300.000 kijkers mee. Lees verder

Datingprogramma
Eind jaren ’80 was Op goed geluk één van de eerste datingprogramma’s op de televisie. Iedereen kende het en iedereen keek het en sommigen krijgen er nog de rillingen van als ze Carry Tefsen ‘Op goed geluk!’ horen roepen. Het concept was simpel: zet een kandidaat op een kruk voor een waaier. Zet achter die waaier drie potentiële dates van het andere geslacht. Laat de kandidaat een aantal vragen stellen, degene met de leukste antwoorden tot winnaar benoemen, heel teleurgesteld kijken als hij of zij ziet dat de twee andere potentiële partners onwijs lekkere dingen zijn terwijl de ‘droomdate’ tegenvalt. Laat ze dan uit verschillende enveloppen kiezen, die bepalen of het afspraakje bestaat uit een dineetje of een hele week Griekenland. Om het koppel vervolgens een week later terug te vragen en te ontdekken of de vonk is overgeslagen, of dat ze elkaar niet meer kunnen luchten of zien. Dit programma valt onder het vakje ‘nostalgie’, maar in het verleden heeft het zeker de toon gezet. Lees verder

Journalisten
„Een kat in het nauw die afgeeft op de media.” Zo noemde Thomas Bruning van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) maandag advocaat Bram Moszkowicz. De strafpleiter maakte kort daarvoor op een persconferentie bekend dat hij terugtreedt als advocaat van Willem Holleeder. In zijn toespraak viel hij onder meer de media aan. Lees verder

Bram
CDA-Tweede Kamerlid Sybrand van Haersma Buma begrijpt weinig van de kritiek die advocaat Bram Moszkowicz maandag uitte in zijn richting. ‘Ik heb mijn werk gedaan en gevraagd hoe het kan dat een verdachte van zware misdrijven vanuit een extra beveiligde gevangenis een interview kan geven.’ Lees verder

KijkOnderzoek
De persconferentie waarin advocaat Bram Moszkowicz maandagmiddag bekendmaakte de verdediging van ’topcrimineel’ Willem Holleeder neer te leggen lokte veel extra tv-kijkers naar het scherm. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Via Nederland 1 keken 425.000 mensen naar een extra NOS Journaal die aan de persconferentie was gewijd. Dat zijn meer mensen dan gebruikelijk voor een bulletin om 15.00 uur. Lees verder

BZN
Meer dan duizend BZN-fans maken zich op voor de allerlaatste BZN-cruise. Dinsdag vertrekt een ferry met aan boord ongeveer 1300 fans richting het Engelse plaatsje Hull. Donderdagochtend komt de boot met bandleden en fans weer aan in Nederland. Lees verder

Press
De wereld dacht dat de vijf jongeren op de foto die vorige week werd verkozen tot World Press Photo 2006, rijke Libanezen waren die aan oorlogstoerisme deden. Het echte verhaal is anders. Voor Spencer Platt, een Amerikaanse fotograaf van het agentschap Getty, was 15 augustus 2006 een hectische dag. Het was de tweede dag van het staakt-het-vuren na de 33-daagse oorlog van Israël tegen Libanon. Lees verder

Voetbal
Het lijkt nog niet eens zo lang geleden dat John de Mol voor 35 miljoen euro per jaar NOS’ Studio Sport het eredivisievoetbal afhandig wist te maken, maar binnenkort begint het grote gevecht om het vaderlandse voetbal alweer. Voor de zomer komt de Eredivisie CV, die de uitzendrechten verhandelt, weer met een tender, het document waarin staat wat er zoal te koop is. In het najaar moet duidelijk zijn wie vanaf de zomer van 2008 het voetbal uitzenden. Hoofdprijs, voor zondagavond met het bord op schoot: de samenvattingen. In diverse landen is het voetbal na een commercieel avontuur terug bij de publieke omroep, maar of dat in Nederland ook gebeurt, is de vraag. Balkenende IV trekt extra geld uit voor de omroep, maar het bedrag blijkt minder hoog dan gedacht, zei NOS-directeur Gerard Dielessen maandag. ‘Er komt wel 100 miljoen euro bij, maar pas in 2011. Tot die tijd is het jaarlijks 50 miljoen meer. Dat betekent dat we niet meer hoeven te bezuinigen, maar meer ook niet.’ Lees verder

Evenementen
Naast pure nieuws- en sportgebeurtenissen gaat de NOS dit jaar ook een aantal andere evenementen uitzenden die zorgen voor „sociale cohesie” in Nederland. Dat zei NOS-directeur Gerard Dielessen maandag. Naast nieuws en sport heeft hij een afdeling ‘evenementen en ontwikkeling’ opgezet die dergelijke uitzendingen moet verzorgen. De NOS-leidinggevende heeft een aantal evenementen op het oog die zijn omroep rechtstreeks gaat uitzenden. Zo denkt hij aan het Zomercarnaval in Rotterdam, het 75-jarig bestaan van het Havenbedrijf Rotterdam, het 75-jarig bestaan van de Afsluitdijk, de activiteiten in het kader van Pink Ribbon en de herdenking van de geboortedag, vierhonderd jaar geleden, van zeeheld Michiel de Ruyter. Lees verder

Gerelateerde berichten