Twee op de drie krantenlezers (66 procent) die nu nog betalen voor een abonnement, overwegen hun abonnement op te zeggen vanwege de komst van het gratis Dagblad De Pers. Dat blijkt een maand na de introductie van de zelfbenoemde kwaliteitskrant uit een enquête.
Een derde van de 665 ondervraagden tussen 20 en 49 jaar zegt na de komst van De Pers minder andere dagbladen te zijn gaan lezen. Daarvan zegt zeventig procent voortaan de andere gratis kranten Metro en Spits te laten liggen.
De Pers wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 5,8. De onderzoekers noemen het opvallend dat de ondervraagden de tabloid een heel laag of een heel hoog cijfer geven. De krant wordt vooral informatief genoemd (40 procent). De opmaak wordt omschreven als degelijk (26 procent), overzichtelijk (21 procent) en saai (16 procent).
De naamsbekendheid van de nieuwe krant is hoog, stellen de onderzoekers vast: 83 procent van de ondervraagden kent het dagblad van naam. Van de geënquêteerden die de krant kennen, komt 86 procent uit de Randstad, waar het dagblad het eerst werd verspreid.
De Pers wordt vooral meegenomen op NS-stations (26 procent) en op kantoren (13 procent). De krant wordt net als Metro en Spits vooral gelezen in het openbaar vervoer, op het werk en thuis. Het onderzoek is uitgevoerd door het communicatieadviesbureau Universal Media en het e-mailmarketingbureau Tapps. [Novum/Radio.NL]