Consumentenbond: ‘Belspellen in strijd met gedragscode’

Belspelletjes op de Nederlandse televisie zijn in strijd met de wet omdat ze geen duidelijk promotioneel karakter hebben. Dat blijkt woensdag uit onderzoek van de Consumentenbond. In de gedragscode promotionele kansspelen is vastgelegd dat belspelletjes alleen zijn toegestaan ter promotie van een product of organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste belspelletjes worden uitgezonden zonder een duidelijk promotioneel karakter.

Wordt er wel een boek of dvd getoond, dan vervult dit product volgens de bond geen enkele rol en staat de uitzending helemaal niet in het teken van promotie van dit artikel.

Controle
De Consumentenbond heeft twee dagen lang bij vijf commerciële zenders alle belspelletjes bekeken om te controleren of zij zich aan de gedragscode hielden. Het onderzoek toont aan dat consumenten onvoldoende worden voorgelicht over de spelregels van het betreffende belspel. Soms is het voor consumenten ook onduidelijk wat de te winnen prijs inhoudt.
Volgens de gedragscode mogen presentatoren kijkers niet aansporen tot deelname. Uit het onderzoek blijkt dat dit wel gebeurt.

Belspelletjes liggen sinds enkele maanden onder vuur, omdat de commerciële omroepen zich niet aan de gedragscode promotionele kansspelen zouden houden. Het Openbaar Ministerie onderzoekt of belspelletjes op televisie vallen onder illegale kansspelen. Het onderzoek volgt op twee aangiften van het ministerie van Justitie eind vorig jaar waaronder SBS6 

Onlangs zei directeur van RTL Nederland Fons van Westerloo dat kijkers van belspellen worden belazerd. Kijkers zouden worden opgeroepen om te blijven bellen, terwijl de prijs al is gevallen. [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten