Headlines uit de krant: vrijdag 9 maart

Brabantse lokale omroep Maasland FM/Dtv spande een kort geding aan, na verlies van een kwart van het kijkerspubliek als gevolg van de weigering van kabelaars de zender digitaal door te geven. De grote kabelexploitanten in Nederland weigeren de bijna 300 lokale omroepen in Nederland door te geven in hun digitale pakket. Omdat al bijna 25 procent van Nederland digitaal kijkt, heeft dit geleid tot afbraak van het kijkerspubliek van de lokale omroepen.

Dat was reden voor Omroep Maasland/Dtv in Oss om deze week in een kort geding, gericht tegen @Home voor de rechtbank in Den Bosch, onmiddellijke digitale doorgifte te eisen. In Oss kijkt al bijna 50 procent digitaal en is de schade erg groot. @Home zegt niet verplicht te zijn om Maasland/Dtv ook digitaal te verspreiden, want aan de wettelijke verplichting voldoet @Home al met opname in het analoge pakket. Dus zegt de woordvoerder dat @Home de uitkomst van het kort geding met vertrouwen tegemoet ziet. Lees verder

Endemol
Mediabedrijf RTL, moedermaatschappij van RTL4, RTLZ en RTL7, is niet van plan om productiemaatschappij Endemol over te nemen. Dat heeft de onderneming donderdag bekendgemaakt. “Wij zullen geen bod doen”, aldus bestuursvoorzitter Gerhard Zeiler tijdens een toelichting op de jaarcijfers van RTL. Donderdag bevestigde het Spaanse televisiestation Telecinco volgende week te vergaderen met zijn moederbedrijf Mediaset over een mogelijk bod op Endemol. “Het is nog in een hele vroege fase”, aldus de woordvoerder. “Er zijn nog geen onderhandelingen.” Lees verder

Commissariaat
Het Commissariaat voor de Media vindt dat de provincie Drenthe zich veel te veel bemoeit met RTV Drenthe. Steen des aanstoots is het plan van PvdA‑gedeputeerde Henk Weggemans om rechtstreeks contact te zoeken met de leden van de programmaraad van de regionale omroep. Die raad is nauw betrokken bij de vaststelling van het programmabeleid van RTV Drenthe. Het Commissariaat beschouwt de wens van Weggemans als een inmenging in het beleid van RTV Drenthe. Vrij vertaald komt de kritiek er op neer dat de provincie ondanks haar belofte om zich niet inhoudelijk te bemoeien met de journalistieke onafhankelijkheid van de omroep dat via een omweggetje toch probeert. Lees verder

Bright
De investeringsmaatschappij van Joop van den Ende en Hubert Deitmers neemt een belang van 31 procent in Techmedia, de uitgever van crossmedia titel Bright. Bright is een multimediale titel over internet, elektronica, gadgets en auto’s. Het blad heeft een oplage van 25.000 en de site heeft zo’n 210 duizend unieke bezoekers per maand. Bright organiseert sinds vorig jaar het evenement Brightlive en begint dit voorjaar met televisie, Bright.tv. Lees verder

Wegener
Dorpspleinen, regioportalen en iLocal worden de speerpunten van de regionale dagbladuitgever. Wegener wedt qua contentverspreiding niet op één paard: ‘We bekijken alle multimedia-mogelijkheden’, zegt Han van den Berg, manager Strategie bij Wegener. Deze week presenteerde Wegener jaarresultaten over 2006. Daarin viel op dat AD Nieuwsmedia, de joint-venture met PCM, uit de rode cijfers is en dat de concentratie van Wegener op regionale kranten goed uitpakt. Dat komt met name door de recente keuze van het tabloid-formaat, goed voor 100.000 proefabonnementen. De huis-aan-huisbladen gingen al op tabloid over in 2006. Lees verder

Bakker
Voormalig D66-Kamerlid Bert Bakker wordt bestuursvoorzitter van Mira Media. Dat heeft het landelijk kenniscentrum voor media in de multiculturele samenleving woensdag laten weten. Bakker zat twaalf jaar voor D66 in de Tweede Kamer, maar moest na de verkiezingen van 22 november plaatsmaken voor Fatma Koser Kaya, die met voorkeursstemmen was gekozen. In de Kamer hield Bakker zich onder meer met mediabeleid bezig. Kenniscentrum Mira Media onderzoekt de invloed van de media op de multiculturele samenleving en wil diversiteit in de media bevorderen. Lees verder

Pop
Ad Visser, singer-songwriter, brainsessionist en tv-presentator, vooral bekend door Toppop (1970-1985), pakt de draad weer op: sinds afgelopen vrijdag is hij via internet op het NPS-themakanaal Cultura te zien als bezorger van Toppop, the golden years, met hits uit de glorietijd. Lees verder

Tv-reclame
Meestal is reclame op televisie domweg te duur voor kleine bedrijven. Maar met gestandaardiseerde commercials kan zelfs de lokale pizzabakker adverteren op tv. Hoog boven een Nederlands landschap hangt een giroblauwe ballon. In het mandje staan Jan Mulder en die vriendelijke juffrouw van de Postbank. Zo’n televisiecommercial zou de pizzeria om de hoek nooit kunnen maken. Het geld voor zo’n dure productie ontbreekt simpelweg. Maar tijden veranderen, ook voor de pizzabakker. Het Nederlands-Amerikaanse bedrijf Spotzer, gevestigd vlak bij het Vondelpark in Amsterdam-Zuid, maakt tv-spotjes voor de pizzeria, de fietsenwinkel en de meubelzaak in de buurt. Spotzer produceert echter geen unieke reclames voor hun opdrachtgevers. Een klant trekt een commercial van de plank, personaliseert de spot met een eigen beeldmerk of aanbieding en laat vervolgens Spotzer de uitzendingen inplannen via de kanalen waarmee het bedrijf zijn doelgroep het best bereikt. Lees verder

Kok
Chefkok Herman den Blijker komt dit voorjaar met een nieuw RTL5-programma waarin hij op zoek gaat naar een chef voor een visrestaurant dat het grootste van Nederland moet worden. Aankomende zomer gaat dat etablissement open op de Kop van Zuid in Rotterdam. Den Blijker zoekt voor de spilfunctie binnen ,,zijn winkeltje” een professionele chef, meldde een RTL-woordvoerder donderdag. Lees verder

Maartje
Tv-presentatrice Maartje van Weegen heeft woensdagavond in de vergaderzaal van de Eerste Kamer een staande ovatie gekregen van politici en collegajournalisten. De rechtstreekse uitzending van de uitslagen van de Statenverkiezingen was de laatste televisieklus van Van Weegen. ,,Dat mensen voor je gaan staan, dat kan je niet bedenken”, zei ze later. ,,Ongelooflijk. Ik ga dit héél goed onthouden.” Lees verder

RTL
RTL Nederland breidt zijn aanbod op de video-website uit. Dat zei financieel directeur Bert Habets donderdag. Het bedrijf wil zijn assortiment uitbreiden naar Hollywoodfilms. ,,Dan zijn we een volwaardig substituut voor videotheken.” RTL biedt al een tijdje video aan op zijn website, die mensen tegen betaling kunnen downloaden, maar tot nu toe waren dat alleen Bollywood-, Urban en Nederlandse films. Voor het zogenoemde ,,video on demand” van bisocoopfilms moet RTL om tafel met de grote filmmaatschappijen in Amerika, zoals Fox en Sony. ,,Die gesprekken zijn momenteel gaande en het ziet er goed uit”, aldus Habets. In de tweede helft van dit jaar moet de website zijn uitgebreid. Lees verder

Spits
Een ludieke oproep om op jezelf te stemmen tijdens de provinciale verkiezingen van het televisieprogramma 6Pack en Sp!ts is het dagblad gisteren op een officiële waarschuwing van de Kiesraad komen te staan. Het secretariaat overweegt ook aangifte te doen van ’bedrieglijk handelen’ tegen Spits. Lees verder

Gerelateerde berichten