Sky Radio in het Duitse Hessen heeft het aantal luisteraars de afgelopen maanden fors zien verminderen. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers (Media Analyse 2007 – Radio I), die afgelopen woensdag zijn verschenen. Het marktaandeel van Sky Radio kelderde van 1,8% naar 1,2%. Het gemiddelde aantal luisteraars van de zender daalde met ruim een derde. Wist Sky tijdens de vorige meting nog gemiddeld 27.000 luisteraars per uur te trekken, nu is dit nog slechts 17.000.
Vooralsnog weet Sky Radio haar succes in Nederland niet naar het buitenland over te brengen. Ook de wijzigingen die het station vorig jaar zomer doorvoerde en waarmee opnieuw de aanval werd geopend op Hit Radio FFH blijken nog niet echt te werken. FFH blijft met een monsterachtig marktaandeel van 36,5% (-0,8%) nog altijd de onbetwiste marktleider in Hessen. In de belangrijke doelgroep 14-49 jaar scoort het station zelfs een marktaandeel van ruim 50%.
Ook Planet Radio, het jongerenzusje van FFH, deed goede zaken. Vorig jaar heeft het station een aantal wijzigingen doorgevoerd, waarbij qua muziek het accent meer kwam te liggen op urban, en dat heeft geresulteerd in het hoogste marktaandeel in de 10-jarige geschiedenis van de zender. Planet zag het marktaandeel met 0,4% stijgen naar 4,7%. Ook bij Harmony FM, het ‘oudere’ zusje van FFH, waren blije gezichten te zien. Het was voor het eerst dat de oldieszender meedeed aan het luisteronderzoek en opende gelijk met een marktaandeel van 1,8%, waarmee het niet alleen Sky Radio achter haar liet, maar ook rivaal Main FM. Deze zender zag het marktaandeel halveren en scoort nu 1,2%.
Van de publieke radiostations blijven de popzender hr3 en de schlagerzender hr4 het best beluistert. Hr3 scoort een marktaandeel van 15,9% (-0,7%), terwijl hr4 bijna 19% scoort.
Berlijn
In Berlijn deed vooral de Berliner Rundfunk 91!4 goede zaken. Vorig jaar zomer haalde het classic hitstation radioveteraan Thomas Koschwitz in huis om de ochtend te verzorgen en dit resulteerde in een flinke stijging van het marktaandeel, waardoor de Berliner Rundfunk nu marktleider in de Duitse hoofdstad is. Het station haalt nu een marktaandeel van 12,1% (+2,3%).
De hitzender 104.6 RTL, dat de vorige meetperiode de koppositie in Berlijn innam, zag het marktaandeel dalen naar 10,3% (-0,7%) en moet nu genoegen nemen met plek twee. Deze plek moet RTL overigens delen met de publieke stadzender radioBerlin 88,8, dat steeg naar 10,3% (+1,1%). De hitzender rs2 staat op plek vier met een marktaandeel van 9,1% (-0,7%).
Nedersaksen
NDR 1 – Niedersachsen blijft in de deelstaat Nedersaksen de absolute marktleider. De zender met veel oldies, schlagers en regionale informatie zag haar marktaandeel stijgen van 33,7 naar 34,8%. Ver daarachter strijden ffn, NDR 2 en Hit-Radio Antenne om de titel ‘best beluisterde popzender’. Ditmaal gaat deze eer naar ffn dat steeg naar 15,9% marktaandeel (+1,5%). Dit ten gunste van het publieke NDR 2 dat daalde naar 13,5% (-1,4%). De vraag is in hoeverre de gewijzigde programmering en het vertrek van Jan Malte Andresen invloed heeft gehad op deze daling. Daarnaast zal NDR 2 het de komende tijd zonder het vertrouwde geluid van Elke Wiswedel in de ochtend moeten doen. Wiswedel is sinds kort met zwangerschapsverlof voor haar tweede kind.
Een andere zender die wederom rake klappen mocht ontvangen was Hit-Radio Antenne. Afgelopen zomer sloeg het station wederom een nieuwe koers in en haalde het ondermeer Bernd Lennert, voormalig ochtenddeejay van Sky Radio in Hessen, binnen. Het marktaandeel daalde echter weer, waardoor Antenne genoegen moet nemen met 9,2% (-0,9%).
De classic rockzender Radio 21 bleef constant met een marktaandeel van 2,9%, terwijl de publieke jongerenzender N-joy licht steeg naar 3,4% marktaandeel. [RS/Radio.NL]