Headlines uit de krant: maandag 19 maart (2)

Alkmaar krijgt weer een publieke radio- en televisieomroep. Het is de bedoeling dat Radio Alkmaar en Televisie Alkmaar vanaf uiterlijk 1 juni onder die naam gaan uitzenden. Op financiële steun vanuit de gemeente hoeft RTV Alkmaar echter niet te rekenen. Kabelkrant A9tv en het commerciële station Radio Miranda gaan samen op in de nieuwe omroep.

Belangrijke voorwaarden om als publieke omroep door het leven te mogen gaan, zijn dat de RTV Alkmaar voldoet aan de eisen die de Mediawet stelt en dat de Alkmaarse gemeenteraad een positief advies verstrekt aan het Commissariaat van de Media. Lees verder

Fons
RTL-directeur Fons van Westerloo geeft toe dat belspelletjes niet helemaal eerlijk gaan. Van Westerloo heeft volgens het televisieprogramma Rondom 10 gezegd dat producent Endemol, van wie RTL de spelletjes afneemt, hiervoor verantwoordelijk is. Als Endemol zich volgens Van Westerloo schuldig blijft maken aan misleiding van de kijkers, wil hij Endemol als belspelproducent aan de kant zetten. Van Westerloo stelde zaterdag in de uitzending van Rondom 10 dat deze week twee deelnemers aan belspelletjes ‘zijn belazerd’. Afgelopen week kwamen na berichtgeving in de media de belspelletjes van RTL, SBS en Talpa onder vuur te liggen. RTL hield de belspelletjes op de eigen zenders daarna extra in het oog. De RTL-directeur zei tegen het dicussieprogramma op dinsdag en woensdag minstens twee gevallen van bedrog te hebben geconstateerd. Volgens hem werden één keer kijkers opgeroepen te blijven bellen terwijl de prijs al gevallen was. De tweede keer werd gemeld dat iedere tiende beller in de finale van het belspel terecht komt. Maar er werd niet bij gezegd dat je dan nog een vraag juist moet beantwoorden om in de prijzen te vallen. Lees verder

Sleutelstad
De regionale programmaraad geeft onze radiozender Sleutelstad 93.7 FM alsnog een kabelfrequentie. Vorig jaar werd een aanvraag nog afgewezen, onder meer omdat Sleutelstad pas kort in de lucht was. Ook werd de zender door de programmaraad ’te Leids’ gevonden. De ommezwaai komt nu RTL FM vorig jaar haar etherfrequentie moest inleveren en vervolgens de kabelfrequenties overdroeg aan TMF Radio, een samenwerkingsverband tussen Sky Radio en de tv-zender TMF.
“De invulling van het radioprogramma TMF Radio is wezenlijk anders dan RTL FM. Deze laatste zender richtte zich op een wat ouder publiek, en bracht ook veel nederlandstalige muziek. Om deze reden werd RTL FM in eerste instantie ook door de programmaraad in het radioadvies opgenomen. De radiozender Sleutelstad FM heeft ons de afgelopen maanden verzocht de plaats van RTL FM op het kabelnet te mogen innemen, nu RTL FM als radiozender feitelijk is opgehouden te bestaan. Deze verzoeken, alsmede het ongevraagd in het basispakket terechtkomen van TMF Radio, is voor het dagelijks bestuur aanleiding geweest te bekijken hoe om te gaan met de ongevraagde vervanging van RTL FM door TMF Radio,” zo laat de programmaraad weten. Lees verder

Mol1
John de Mols zender Tien lijkt niet langer zelfstandig verder te gaan met het keiharde gevecht om de kijkersgunst. De samenwerking tussen RTL Nederland (RTL 4, 5 en 7) en Tien is op een haar na rond. De partijen zijn het op hoofdlijnen met elkaar eens. Naar verwachting worden komende week de puntjes op de i gezet, zo melden goed ingevoerde bronnen in omroepland. RTL-baas Fons van Westerloo wil niet meer kwijt dan dat er geruime tijd is gesproken en verwacht ,,dat binnen enkele dagen beide bedrijven mededelingen kunnen doen over een op handen zijnde deal “. John de Mol zegt dat er over Tien serieuze gesprekken worden gevoerd met diverse partijen, maar ontkent dat er bijna een akkoord is met RTL. Lees verder

Mol2
Ook het tweede tv-avontuur van John de Mol kan als een drama worden beschouwd. Anderhalf jaar en vele tientallen miljoenen euro’s verder kampt het station met dalende kijkcijfers en een groot imagoprobleem. John de Mol zag eerder – in 1996 – de sportzender Sport7 mislukken, waar hij aandeelhouder en oprichter van was. Die droom duurde slechts enkele maanden. Ondanks sterren als Beau van Erven Dorens, Bridget Maasland, Jack Spijkerman, Barend & Van Dorp, Caroline Tensen, Linda de Mol, Gordon en Gerard Joling weet Tien (voorheen Talpa) niet echt de gunst van de kijker te winnen. Daarnaast leidden bijvoorbeeld de programmatitel Masturbatie Marathon en het ‘lijken snijden’ in Anatomie voor Beginners onlangs tot veel commotie. NSE, Thuis, Land van Maas en Geel en Koppensnellers zijn slechts een greep uit de programma’s die niet de marktaandelen scoorden waarop werd gerekend. Lees verder

Mol3
John de Mol zou graag nog een zender lanceren. Of hij dat op eigen kracht gaat doen is de vraag. Samenwerking met RTL ligt voor de hand. De baas van Tien (dat voorheen Talpa heette en door velen nog zo zal worden genoemd) is met ’allerlei’ partijen in gesprek wat „mogelijk leidt tot strategische beslissingen in de nabije toekomst”. Dat klinkt wat wollig. Maar het komt erop neer dat De Mol, als kleine speler op de volle commerciële tv-markt, wellicht liever met de grotere spelers samenwerkt dan dat hij in z’n eentje verder gaat. Het is niet eenvoudig om met één zender op te boksen tegen concurrenten die allemaal over drie zenders beschikken. „Daarom is het logisch dat we ook met die grote spelers in gesprek gaan”, vertelt zijn woordvoerder. Lees verder

Pers
De pers is nodig in de strijd voor mensenrechten en de strijd tegen armoede. Dat moet doorklinken in het beleid van de Nederlandse regering. Persvrijheid is onlosmakelijk verbonden met ontwikkelingssamenwerking. Dat zei minister Bert Koenders voor Ontwikkelingssamenwerking zaterdag in Amsterdam bij de herdenking van vier IKON-journalisten die 25 jaar geleden in El Salvador werden doodgeschoten door soldaten van het regeringsleger. De PvdA-bewindsman omschreef de vier – Koos Koster, Hans ter Laag, Jan Kuiper en Joop Willemsen – als geëngageerde journalisten die machthebbers ontmaskerden als meedogenloze mensenrechtenschenders. Lees verder

Telegraaf-groep
De Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van de Telegraaf en Spits, heeft het buitenland in het vizier. In een toelichting op de jaarcijfers liet bestuursvoorzitter Ad Swartjes nogmaals zijn ongenoegen blijken over het huidige ondernemersklimaat voor media in Nederland. “Als een van de opiniebepalende kranten mogen we geen bepalend belang hebben in een ander medium”, aldus Swartjes. Uitbreiding in het buitenland ligt daarom voor de hand. TMG is financieel gezien met handen en voeten gebonden in Nederland. De mediawet is de onderneming een doorn in het oog. Volgens de wet mogen kranten met betaalde abonnementen met een marktaandeel van 25 procent of meer geen tv- of radiostation hebben. Het zogenoemde multimediale ondernemerschap wordt daarmee in de kiem gesmoord, zowel voor TMG als andere mediabedrijven. Lees verder

Gerelateerde berichten