Het exploitatieresultaat van de Stichting EtherReclame (Ster) is vorig jaar met 10 miljoen euro gegroeid ten opzichte van 2005 tot 196 miljoen euro. Dat is ‘te danken aan de kwalitatief hoogwaardige programma’s van de Publieke Omroep’. Dat meldt de Ster in haar jaarverslag.
De reclame-inkomsten bij de Publieke Omroep staan al jaren onder druk, maar volgens de organisatie hechten adverteerders belang aan goede programmering. De waardering voor televisieprogramma’s is van invloed op het reclame-effect, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Ster in samenwerking met MarketResponse.
In het jaarverslag publiceert Ster de uitkomsten van dit onderzoek dat werd gehouden onder de top 500 adverteerders. Zo blijkt ook dat 46 procent in 2006 een pretest en 58 procent een posttest liet uitvoeren. 42 Procent vindt de kosten voor het pre- en posttesten van commercials te hoog.
Arian Buurman, Algemeen Directeur Ster: “We zien de toenemende behoefte aan effectmetingen en spelen daar actief op in. Zoals bijvoorbeeld met Admeasure, onze nieuwe dienst die we in 2006 introduceerden. Met Admeasure bieden we adverteerders een zeer betaalbaar onderzoeksinstrument, waarmee zij vooraf weten wat hun televisie- of radiocommercial gaat opleveren, hoe dat komt en wat ze eraan kunnen doen om de effectiviteit verder te vergroten.” [Radio.NL/Adformatie]