Artiesten en platenmaatschappijen eisen vergoeding van Amerikaanse radiostations

Als het aan de verschillende platenmaatschappijen en artiesten ligt, zullen binnenkort ook de Amerikaanse radiostations een vergoeding moeten gaan betalen voor het draaien van muziek. Momenteel wordt er bij het Amerikaanse Congres druk gelobbyd voor een zogenaamde ‘performing right’, zo meldt de website ‘Showbiz.biz’. Dit overigens tot groot ongenoegen van de vele radiostations in de Verenigde Staten, die niet zitten te wachten op een extra belasting.

In de meeste Europese landen is het al jaren gebruikelijk dat de media betalen voor het draaien van muziek van artiesten. In Nederland worden deze vergoedingen sinds 1993 geregeld door de SENA. Deze heeft ondermeer afspraken gemaakt met de horeca, de ROOS en de OLON over deze vergoedingen. Ook de commerciële radiostations dienen te betalen aan de SENA voor het draaien van muziek. Het gaat hierbij om een percentage van ongeveer 4,3% van het commerciële inkomen.

In de VS betalen momenteel alleen de aanbieders van Satellietradio (XM en Sirius) en, sinds kort ook, de internetstations een vergoeding voor het draaien van muziek. De reguliere radiostations op FM en AM (terrestrial radio) zijn echter nog steeds vrijgesteld hiervan. Al meer dan 70 jaar wordt het draaien van muziek (airplay) namelijk gezien als promotie. Platenmaatschappijen zouden hiervan een graantje meepikken in de vorm van extra CD verkoop.

Als het aan de verschillende platenmaatschappijen en artiesten ligt, zal er snel een einde komen aan deze vrijstelling voor FM en AM stations. Inmiddels zijn zeven organisaties, die diverse artiesten en platenmaatschappijen vertegenwoordigen, een lobby gestart voor de invoering van een ‘performers right’, waardoor radiostations moeten betalen voor airplay. Ondermeer de A2IM, de AFM, de RIAA en de RAC zijn namelijk van mening dat de meeste radiostations ‘bakken met geld’ verdienen aan het draaien van muziek. Dit zou zeker het geval zijn van de grote radiostations, die vrijwel allemaal in handen zijn van megaconcerns als Clear Channel en CBS Radio. Inmiddels hebben de zeven organisaties gezamenlijk een brief gestuurd aan het Amerikaanse Congres, waarin zij verzoeken om de preformers right ook te laten gelden voor FM en AM stations.

De vele radiostations op FM en AM in de VS, vertegenwoordigd door de NAB, voelen echter maar weinig voor een performers right. Zij zien het meer als een extra belasting. De NAB heeft inmiddels per brief aan het Congres laten weten vel tegenstander te zijn. Door de ‘gratis’ airplay zouden artiesten namelijk volop profiteren van gratis reclame voor hun producten. De populariteit van artiesten zou namelijk stijgen, waardoor er meer CD’s verkocht worden. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten