Televisie aandachtig bekeken

Gedurende tweederde van de kijktijd (64%) wordt aandachtig naar televisie gekeken, tijdens een derde van de kijktijd (36%) is men bezig met andere activiteiten naast het televisiekijken. Dit zijn uitkomsten over multitasking uit het Tijdbestedingsonderzoek van SPOT (staat voor de Stichting Promotie Televisiereclame), dat vandaag wordt gepubliceerd.

Bij andere media is de aandacht iets lager. Het tijdschrift wordt in 39% van de leestijd aandachtig gelezen, de krant 32%. De overige leestijd combineert men met andere media of andere activiteiten. Naar de radio luistert nog 7%.

Het combineren van activiteiten wordt multitasken genoemd. De tegenhanger van multitasken is singletasken: de tijd dat men met één activiteit bezig is.

Singletasken geeft aan hoe sterk een consument op dat moment geboeid is door het medium en hoeveel aandacht hij/zij er aan schenkt. Een hoge binding en waardering leidt tot aandachtig gebruik van het medium, wat van groot belang is voor de effectiviteit van reclame-campagnes.

Multitasking met media
Naast de hoeveelheid tijd zijn ook de activiteiten vastgesteld die worden gecombineerd. Hieruit blijkt dat rond een kwart van de leestijd van tijdschriften (27%) en kranten (23%) wordt gecombineerd met televisiekijken.

Bij bijna alle media wordt een relatief groot deel van de tijd gecombineerd met televisie kijken. Omgekeerd is de overlap van TV met andere media relatief klein. Gedurende 4% van de kijktijd wordt er ook gelezen. (In aantallen minuten is deze overlaptijd even groot, maar omdat de kijktijd veel groter is dan de leestijd, neemt de overlap op de totale kijktijd maar een bescheiden plaats in.)

Tijdens het surfen op internet wordt gedurende 17% van de tijd ook televisie gekeken. Dit komt overeen met ca. 2% van de kijktijd. De volgende media worden vaak gelijktijdig gebruikt: krant – tv kijken, tijdschrift – tv kijken, surfen – radio, krant – radio, tijdschrift – radio, tijdschrift – krant, surfen – e-mailen – chatten

Jongeren
Het multitasken is niet alleen het domein van jongeren. De mate van multitasken en de combinatie van activiteiten hangt meer af van de levensomstandigheden. Alleenstaanden van 30-40 jaar en vooral van 40-50 jaar, multitasken ook relatief veel. Jongeren multitasken wel anders dan volwassenen. Ze combineren vaker surfen en e-mailen met andere activiteiten. Daarentegen ze zijn bijvoorbeeld meer dan volwassen geconcentreerd  in de weer met de spelcomputer, tijdschriften lezen, chatten, bellen en muziek luisteren.
 
Direkteur Paul van Niekerk van SPOT: “Deze cijfers zijn interessant voor crossmediale campagnes. Je kan zien wie welke media met elkaar combineert en op welk moment. Maar het is ook van belang te concluderen dat een crossmediale inzet lang niet altijd verstandig is. Bij kleine en middelgrote budgetten is het beter om je op één medium te concentreren.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten