Het Financieele Dagblad en Trouw groeien in oplage

Het Financieele Dagblad (FD) en Trouw hebben hun oplage in het eerste kwartaal van dit jaar zien stijgen. Het FD verspreidde het eerste kwartaal bijna zestigduizend kranten per dag. Dat is een stijging van ruim drie procent vergeleken met de oplage van het eerste kwartaal vorig jaar. Trouw had in de eerste drie maanden een oplage van bijna 113 duizend ten opzichte van bijna 110 duizend in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van HOI, het Instituut voor Media Auditing.

De oplage van het AD daalde met bijna zeventigduizend exemplaren tot ruim 480 duizend. De Volkskrant zag de oplage dalen met ongeveer tienduizend tot ruim 280 duizend kranten. De oplage van De Telegraaf verminderde met dertigduizend tot ruim 673 duizend. NRC Handelsblad verspreidde bijna vier procent minder kranten (ruim 234 duizend) in het eerste kwartaal vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, meldt HOI.

De grootste onder de gratis kranten is Metro. Dit dagblad steeg ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar met ruim 45 duizend exemplaren naar een totaal van 523 duizend kranten per dag, een stijging van 9,5 procent. Na De Telegraaf is Metro nu de tweede krant van Nederland in oplage. De oplage van een andere gratis krant, Spits, steeg met ruim vijf procent tot ruim 431 duizend kranten. Twee nieuwe gratis kranten, De Pers en Dag, bestonden vorig jaar nog niet.

Bij de opiniebladen voert Elsevier nog steeds de ranglijst aan met ruim 147 duizend tijdschriften. Deze oplage daalde met drieduizend. Vrij Nederland had in het eerste kwartaal een oplage van ruim 51 duizend bladen, tweeduizend minder dan een jaar eerder. De oplage van HP/de Tijd daalde met drieduizend tot ruim 39 duizend tijdschriften. De Groene Amsterdammer verspreidde volgens HOI bijna dertienduizend bladen, een daling van precies vierhonderd bladen.

HOI, Instituut voor Media Auditing is een onafhankelijke organisatie die onderling vergelijkbare oplagecijfers of andere verspreidingsdata van in Nederland verschijnende media publiceert. Betrouwbare oplagecijfers zijn onder meer belangrijk voor adverteerders die hun mediakeuze deels op deze cijfers bepalen. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten